Som jag skrivit om i det här inlägget så har vi i början av semestern varit tre veckor i USA. Den första veckan tillbringades i Colorado som beskrivs från ett bokrelaterat perspektiv i inlägget. De två sista veckorna tillbringade vi ”on the road”, med en resa främst fokuserad på nationalparker. Både jag och maken har besökt de flesta av de här ställena tidigare men för barnen var det första gången. Det var också över tjugo år sedan som vi var där så mycket hade ändras. Framförallt var det mycket mer folk överallt.

Vi började i Las Vegas, och när vi landade där var det 47 grader! Överallt har de förstås luftkonditionering, men utomhus är det som att röra sig i en bastu. Hela resan var varm, det var över 30 grader på dagarna i det område där vi reste runt, ofta över 35.

Utsikten från vårt hotellrum var som ett vykort över Las Vegas.

Dagen därpå så startade vi resan. Första stopp var Hoover Dam – imponerande ingenjörskonst – och där visade termometern på 122 F, dvs 50 grader! Trots att jag bott i Tennessee där temperaturen kunde vara över 40 grader (och hög luftfuktighet) på sommaren så har jag aldrig upplevt något så varmt.

På kvällen anlände vi till Flagstaff som var vår utgångspunkt för nästa dags utflykt till Grand Canyon. Vid visitor center fanns det en ”Bookshop” men tyvärr tog jag inga bilder.

På kvällen i Flagstaff så kikade vi in i en indiebookshop. Inga svenska böcker där, men mysig var den.

Resan gick vidare till Moab, som blev vår utgångspunkt för nationalparken The Arches.

Efter en tidig morgon i parken så hade vi tid att ligga vid poolen och läsa.

Från Moab åkte vi vidare till Salt Lake City där vi tillbringade fyra dagar.

Maken och jag var där 2015 som jag beskrev på bloggen i det här inlägget. Vi hade alltså ganska god koll på bokhandlarna. Vi tillbringade flera timmar i en Barns and Noble, där vi (familjen) totalt inhandlade 13 böcker! Och jag handlade inte flest…

 I hyllorna hittade jag lite svenskt, exempelvis Fredrik Backmans böcker (som också stod på ”nyligen filmatiserat”) och Camilla Läckbergs.

Lite mer otippat för mig var Helen Tursten och Cahtarina Ingelman Sundberg. Kaffe med rån har fått en lång titel…

Jag älskar konceptet med ett bra fik (Starbucks) i bokhandeln och att man får ta böcker dit som man vill bläddra i.

Till slut blev det de här fyra böckerna. The Whistler av John Grisham, The Woman in Cabin 10 av Ruth Ware, Crazy Love You av Lisa Unger och Room av Emma Donghue. Jag har faktiskt läst tre av dem redan!

Vi var också förbi kort till Deseret Bookstore, mormonernas bokhandel. Deras topplista är lite annorlunda:

Efter Salt Lake City åkte vi vidare till Bryce Canyon där vi bodde inne i Nationalparken. Soluppgången var rätt spektakulär.

Redan dagen efter så åkte vi vidare till Las Vegas där vi tillbringade några lugna dagar med att roa oss, umgås och läsa (förstås).

Enarmade banditer (som numera är digitaliserade och inte alls låter som förr i tiden) fanns med en massa olika teman. Här är en med Big Bang Theory…

Vid det här laget hade vi vant oss vid värmen, så 35 grader var rätt behagligt.

Från Las Vegas gick färden hem igen.

På resan har jag också försökt handla bokmärken som souvenirer. Det och magneter är det som vi helst köper numera. Det blir enkla minnen som inte tar så mycket plats. Tyvärr så var det en del av ställena där jag inte hittade ett enda bokmärke, så alla ställena finns inte dokumenterade. Bokmärkena som badges köpte jag i en fantastisk affär i Las Vegas, Stupidiotic, och bokmärket med frimärken köpte jag på biblioteket i Salt Lake City.

