Från författarens hemsida: Willa Robbins is a master tracker working to reintroduce the Mexican wolf, North America’s most endangered mammal, to the American Southwest. But when Colorado police recruit her to find her own brother, Zeb, a confessed murderer, she knows skill alone will not sustain her. Willa is thrown back into the past, surfacing memories of a childhood full of intense love, desperate mistakes, and gentle remorse. Trekking through exquisite New Mexico and Colorado landscapes, with Zeb two steps ahead and the police two steps behind, Willa must wrangle her desire to reunite with her brother and her own guilt about their violent past.

Theft av BK Loren kom ut 2012. BK Loren är en amerikansk prisbelönt författare som framförallt skrivit noveller och essäer. Hon har haft en mängd olika jobb för att få tid för att skriva. Theft är hennes första roman, och den håller på att bli film, till vilken BK Loren själv skriver manus. Hennes hemsida finns här.

Theft hittade jag i en bokhandel i centrala Boulder. Eftersom jag gillar att läsa böcker som knyter an till stället vi befinner oss på när vi reser, och Theft utspelar sig i Colorado, så köpte jag den och började läsa.

Theft är en välskriven tunn (ca 200 sidor) roman med en alldeles speciell stämning. En styrka med boken är miljöskildringarna, både vad gäller natur, fauna och djuren. Närheten till naturen präglar männinskorna i Theft. De lever ett enkelt liv, anpassar sig till naturen, men plågas också av att inte passa in. Miljön spelar stor roll och jag tror den här skulle passa för att bli film, då skulle känslorna kunna komma fram genom starka bilder.

Theft är mycket välskriven, men språket är intensivt och ”tätt”, och jag tyckte bitvis att den var svårläst. Inte så att orden i sig var svåra att förstå, utan mer för att varje ord och mening hade någon betydelse. Trots det angelägna temat så upplevde jag den som trög att komma in i. Jag avbröt t.o.m. läsandet ett tag för att läsa en annan bok. För mig var den här boken annorlunda och speciell, men ändå på något sätt vacker i både språk och tankar.

BK Loren verkar inte ha skrivit någon mer skönlitterär bok, och även om hon gör det lär jag inte läsa fler böcker av henne. Trots skönheten och styrkan i boken var den inte riktigt min typ av bok.

Omdöme: Välskriven och intensiv om ett naturnära liv.
Betyg: 3+

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Counterpoint
Sidor: 206
Betyg på Goodreads 4,02.

Mitt exemplar var nyinköpt i Boulder.
Utläst 10 juli 2017.

