Från Goodreads: When a bookshop patron commits suicide, it’s his favorite store clerk who must unravel the puzzle he left behind in this fiendishly clever debut novel from an award-winning short story writer.
Lydia Smith lives her life hiding in plain sight. A clerk at the Bright Ideas bookstore, she keeps a meticulously crafted existence among her beloved books, eccentric colleagues, and the BookFrogs—the lost and lonely regulars who spend every day marauding the store’s overwhelmed shelves.
But when Joey McGinty, a young, beguiling BookFrog, kills himself in the bookstore’s back room, Lydia’s life comes unglued. Always Joey’s favorite bookseller, Lydia has been bequeathed his meager worldly possessions. Trinkets and books; the detritus of a lonely, uncared for man. But when Lydia flips through his books she finds them defaced in ways both disturbing and inexplicable. They reveal the psyche of a young man on the verge of an emotional reckoning. And they seem to contain a hidden message. What did Joey know? And what does it have to do with Lydia?
As Lydia untangles the mystery of Joey’s suicide, she unearths a long buried memory from her own violent childhood. Details from that one bloody night begin to circle back. Her distant father returns to the fold, along with an obsessive local cop, and the Hammerman, a murderer who came into Lydia’s life long ago and, as she soon discovers, never completely left.

Midnight at the Bright Ideas Bookstore av Matthew J Sullivan kom ut i juni 2017. Matthew Sullivan har examina från University of San Francisco och University of Idaho. Hans skrivande är prisbelönt och han har undervisat i skrivande och litteratur i USA och Polen. Han har också arbetat i bokhandlar, bl.a. i Tattered Cover Book Store i Denver.

Ett antal signerade exemplar av den här boken stod framme i Tattered Cover Bookstore i Denver när vi besökte den i slutet av en dag i Denver i början av juli. Jag gillar att köpa böcker som utspelar sig där jag är, och det här var en deckare som utspelar sig i en bokhandel och i Denver. Jag kunde helt enkelt inte motstå den och började läsa den genast.

Midnight at the Bright Ideas Bookstore är en intressant och välskriven spänningsroman. Den utspelar sig i Colorado, i huvudsak i centrala Denver, men även uppe i bergen. För mig som just besökt centrala Denver och även varit i Rocky Mountains så höjde detta läsupplevelsen väsentligt, jag kände igen många ställen och kunde få en omdelbar bild av hur det såg ut. Miljöbeskrivningarna är bra, såväl de som rör känslan av att röra sig i ett område, som de handfasta som gäller väderlek. De bidrar också till stämningen i boken.

Boken växlar mellan nutid och dåtid (Lydias barndom i huvudsak), och trots att det är ett vanligt grepp så gör Matthew Sullivan det bra. Det är dåtidshistorien som intresserar mig mest, samtidigt som jag gillar miljön i nutidshistorien bättre.

Huvudpersonen Lydia jobbar i en indiebokhandel och är en boknörd av äkta snitt, liksom hennes kollegor. Det tillför en charm till Midnight at the Bright Ideas Bookstore, där detaljerna tillför en hel del till stämningen och historien. Jag gillar Lydia, hon känns verklig med sina förträngda minnen och problem med relationer.

Så är det mysteriet. Det här är inte en högtempothriller utan en psykologiskt spännande berättelse som bygger på att en bild sakta byggs upp av vad som hänt, och ledtrådarna kommer efterhand. Jag tycker det är riktigt bra uppbyggt, även om man nog skulle kunna ha synpunkter på hur trådarna i slutet löper ihop lite väl snyggt. Joeys meddelanden känns lite för konstruerade, och onödiga, det blir för mig aldrig klart varför han inte kommunicerar mer direkt. Men å andra sidan så är det svårt att få grepp om vad som driver Joey, hur världsfrånvänd han är, och det blir som en gåta i gåtan. Det är i grunden en hemsk historia, som blir ännu hemskare eftersom den påminner om en del om verkliga brottsfall. Mer vill jag inte skriva utan att ”spoila” handlingen.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att läsa mer av Matthew Sullivan, men vad jag kan se verkar detta vara hans första roman. Det höga betyget jag ger har förstås delvis att göra med att intrycket höjdes av den välkända miljön.

Omdöme: Psykologisk spänningsroman för boknördar.
Betyg: 4+

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Scribner
Sidor: 326

Mitt exemplar var nyinköpt i Tattered Cover Bookstore i Denver.
Utläst 6 juli 2017.

