Från förlagets hemsida: En augustimorgon hittas den tjugofemårige landslagsstjärnan i fotboll, Henrik Borg, död i sängen i sin sommarstuga utanför Ystad. Det mesta tyder på att det är ett naturligt dödsfall, men en detalj förbryllar polisen: på Henrik Borgs bröst, under hans knäppta händer, ligger en blå ros.
Inom en vecka, men på helt andra ställen i Sverige, påträffas ytterligare två dödsfall under likadana omständigheter: en fyrtiosjuårig pilot i Kiruna och en ung kvinnlig dansare i Göteborg.
Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, GMP, kallas in, och psykiatrikern Nathalie Svensson avbryter sin semester för att delta i arbetet. Hennes kollega, kriminalkommissarie Johan Axberg, tvekar däremot till en början – han har fullt sjå med sitt privatliv. Men ett telefonsamtal får honom att trots allt ansluta till gruppen.
En intensiv jakt på en oförutsägbar seriemördare tar sin början. Hur begås morden? Vad är motivet? Och framför allt: Var kommer han – eller hon – att slå till nästa gång?

Trogen intill döden av Jonas Moström hade recensiondatum 3 juli 2017. Jonas Moström är en svensk författare och läkare som debuterade 2004 med Dödens pendel, den första i hans deckarserie med kriminalkommisarie Johan Axberg och läkare Erik Jensen som utspelar sig i Sundsvall med omnejd. Himlen är alltid högre, som var den första i en serie om psyktatriker Nathalie Svensson, som utspelar sig i Uppsala/Stockholm, kom 2014. Därefter har de två serierna sammansmält till en serie. Trogen intill döden, som är Jonas Moströms tolfte bok, är den fjärde boken om Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra i Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp.

Jag har troget läst alla Jonas Moströms böcker, och uppskattat dem, mycket pga miljön. Hans första serie utspelar sig i Sundsvall, där jag bor nu, och den andra serien i Uppsala där jag är uppväxt. Att läsa om kända miljöer tycker jag har en speciell charm. Jag blev mycket glad när jag även i år fick ett recensionsexemplar från förlaget av hans senaste bok.

Trogen intill döden är en ytterst lättläst deckare av klassiskt svenskt snitt. Jag läste ut den på en dag, varav en hel del tillbringades i solstolen på balkongen. Det är så en sådan här deckare ska läsas – som avkoppling. Trogen intill döden är välskriven, och på det sättet en av Moströms bättre. Miljöskildringarna, som brukar vara lite väl detaljerade, är färre vilket får upp tempot. Men för mig är det också på ett sätt en nackdel. En anledning till att jag tycker om Moströms deckare är Sundsvalls och Uppsalaanknytningen. Med undantag för den del som utspelas i Östersund samt några Uppsalascener så skulle Trogen intill döden kunna utspelas varsomhelst, de andra orterna tycks ha valts mer eller mindre slumpmässigt. Jag är ofta i Östersund, så den delen uppskattar jag, men det blir inte samma leende på läpparna av igenkänning.

I Trogen intill döden är det främst Nathalie och Johan som är huvudpersonerna, samt Nathalies chef i viss mån. Jag är rätt less på Johan, han är alldeles för egoistisk för min smak, och tyvärr så börjar jag tröttna på Nathalie också. Karaktärerna behöver utvecklas mer, det känns som den delen går på rutin, efter en given mall. En nackdel med Trogen intill döden är också att mysteriet kommer alltför nära några av huvudpersonerna – en sjuka som tycks drabba nästan alla svenska deckarförfattare.

Jonas Moström är läkare, och arbetar som sådan parallellt med författarskapet. I Trogen intill döden så drar han nytta av det och det är en styrka i boken. Det märks att han funderat över etiska dilemman inom vården, och har kunskap om vardagen för läkare och patienter. Att väva in det i berättelsen gör han snyggt. ”Mysteriet” är intressant och slutet tål att tänkas på.

Trogen intill döden är en passande sommardeckare att läsas i en solstol nära dig. Jag ser i vanlig ordning fram mot nästa bok av Jonas Moström.

Omdöme: Lättläst sommardeckare med etiska frågeställningar i fokus
Betyg: 4-

Bloggat om boken har och dagarna går och Läsa och lyssna.

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Lind & Co
Sidor: 409

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 23 juli 2017.

