Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar har inte kommit upp än.

Mycket nu. Barnens sommarlov har börjat och de är ute på egna äventyr, så vi har ”barnfritt” några dagar. Själv ska jag i eftermiddag/kväll iväg på veckans andra tjänsteresa. I torsdags kom jag hem två timmar senare än SJs tidtabell, hoppas på bättre tur den här gången. Har jobbat även på kvällarna och varit lite för trött för läsande, har blivit mycket slösurfande istället. I går kväll läste jag ut Den gode lögnaren av Nicholas Searle, ett överraskningsexemplar sen i höstas så jag fick snabbt tänka om vad gäller smakbit. Nu har jag valt och det blev Cold Earth av Ann Cleeves. Den har legat sen min födelsedag i januari trots att jag brukar älska hennes böcker om Shetlandsöarna.

Smakbiten kommer från sid 2

The rumbling started when the landslide picked up speed and gathered boulders and the stones from the field dykes. When it crossed the main road it missed a car but ploughed into a small croft. Relentless as a river in flood, the mountain of earth moved with a power that flattened the outhouses of the tiny croft house and forced its way through the main building, smashing windows and breaking down the door. Perez heard the noise when it hit the house as a roar, and felt it as a vibration under his feet. He turned at the same time as the other mourners.

