hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det är på sluttampen på 2013, närmare bestämt i mellandagarna. Vid ett besök på Vängåvans bokhandel träffar jag Monica som ger mig en kasse med sju böcker – alla från Sekwa och Etta förlag – som present. Tyvärr så står fem av dem olästa i hyllan. Tre av dem har jag redan tagit upp i Hett i hyllan. Här kommer den fjärde av dem: En ovärdig dotter av Justine Lévy.

Mamma är död, jag är mamma, så enkelt är det, det är vi tre och vår historia. Vad lång tid det tar, brukade jag tänka när hon berättade sina historier för mig om kvällarna när jag låg i min säng. Men den här gången gick det snabbt, otroligt snabbt.

Medan Louise är gravid och snart ska föda sitt första barn håller hennes mamma Alice sakta på att slockna. När mamman har dött och Louise hittar hennes adressbok förstår hon att, bortsett från några outplånliga minnen, är de här förvirrade och sentimentala anteckningarna allt hon har kvar efter sin mamma. Nu är det hennes sak att pussla ihop skärvorna av den här kvinnans liv, samtidigt som hon måste se nuet och framtiden för sin lilla Angèle.

Jag har läst Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy. Den handlar också om ett komplicerat mor-dotterförhållande. Visserligen tyckte jag den var bra, men jag har inte ännu känt för att gripa mig an den här. Den är visst bara 202 sidor så det talar ju för den.

