Kände mig inte inspirerad att göra Top Ten Tuesday idag utan letade i gömmorna efter en bra TAG. Den här hittade jag (i vanlig ordning) inne hos Bokföring enligt Monika.

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Undrar om jag skulle göra annorlunda då än nu. Eftersom det står mer än 1600 böcker i hyllorna (exklusive barnböcker och faktaböcker) så misstänker jag att det kan vara en hel del jag inte läst. När jag väljer bok går jag mycket på känsla – deckare eller feelgood eller något annat? Har jag en utmaning på gång så sneglar jag extra på de böckerna. Recensionsexemplar går före, i alla fall om jag bett om det själv. Just nu, under sommaren så tillåter jag mig att vara extra spontan, går mest på känsla.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
För några år sedan skulle jag sagt att jag aldrig ger upp. Men jag har börjat tycka att livet är för kort, och det finns så många bra böcker där ute, att jag vill inte slösa min tid på böcker jag inte gillar. Så jag ger upp om det verkligen är en plåga att läsa.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?
Det beror på. För det mesta så ja. Då prioriterar jag utmaningsböckerna. Men det måste vara rimligt antal, och inte bara göra mig stressad.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Jamen det händer ju då och då. Det är inte så mycket att göra tycker jag. Även om det grämer mig. Som den här ändringen exempelvis. Från snyggt till gräsligt. Fast i just det fallet grämer det mig mer att den fjärde delen inte kommer att bli översatt till svenska.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Känner inget större behov av att bonda, men hittar jag någon så är ju det bra. Om inte annat finns det alltid någon bokbloggare där ute som tycker som jag 😉

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Jag börjar inte storgråta och hulka när jag läser böcker. Kommer tårarna i ögonvrån så torkar jag dem lite diskret.

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Nej, det finns ingen tid för det. Oftast brukar det lösa sig när man börjar läsa uppföljaren.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Jag lånar ut böcker till personer jag litar på. Annars brukar jag inte erbjuda mig, och folk brukar inte fråga. Men en och annan bok har nog försvunnit under årens lopp.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
Jättesvårt. Försöker plocka bort måsten, hitta en favoritförfattare eller en lättläst bok.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Om jag inte har sån tur att jag får dem (från familjen eller förlag) så köper jag. Måste är måste och det finns annat att skära på.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Beror på hur många och vilka. Favoriter och de som jag längtat efter länge blir läst direkt. Men jag har också fått böcker jag trott jag skulle läsa direkt som blivit stående. Fyra-fem år är inte ovanligt.

