Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar har inte kommit upp än.

Långhelg igen då, även om det inte riktigt känns så än. I går var det tvättstuga och städning. Idag ska vi vara matchvärdar och sälja fika på fotbollsmatch, vilket förstås ska förbredas. Men sen kanske det kan bli tid för slappande. Och läsning.

Nu är det juni, och oavsett väder så hävdar jag att det är sommar. Vilket innebär att jag vill plocka fritt bland böcker när jag väljer läsning. Jag har ett sug efter en riktig deckare, en bladvändare, och har gjort några försök nu. Häromdagen så letade jag i högen och tänkte jag skulle prova en bok som stått sen förra året när den kom från förlaget: Tennison av Lynda La Plante. Jag har ju sett TV-serien för många år sen som handlar om Jane Tennison med Helen Mirren i huvudrollen. Den här boken utspelar sig före den serien – på 70-talet.

Smakbiten kommer från sid 14.

Inspektör Harris med sina trettion års erfarenhet, som han ständigt påminde alla om, var en förhärdad polis av den gamla skolan som tyckte den nyligen genomförda sammanslagningen av den kvinnliga poliskåren med den manliga var ”rena jävla skandalen”.
Jane var säker på att han som vanligt skulle ge henne en någon långtråkig uppgift. Oftast fick hon sitta i sambandsrummet och ta emot telefonsamtal och skicka patrullerande kollegor på utryckningar via radio. Även när hon fick vara med och patrullera blev hon förbigången – eller till och med ignorerad – om det hände något intressant.

