hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Som jag skrev förra veckan kommer det ett tag framöver handla om böcker från Sekwa i Hett i hyllan. Det är på sluttampen på 2013, närmare bestämt i mellandagarna. Vid ett besök på Vängåvans bokhandel träffar jag Monica som ger mig en kasse med sju böcker – alla från Sekwa förlag – som present. Tyvärr så står fem av dem olästa i hyllan. Här kommer den andra av dem: Vända blad av Julie Jezequel. Så här står det på webben om boken:

Clara Tallane, erkänd och uppskattad manusförfattare för teve, blir bannlyst i tevebranschen sedan hon vält ett skrivbord i knät på sin producent. Detta majestätsbrott orsakar henne en lång ökenvandring. För att kunna fortsätta försörja sig och sin femtonåriga son bestämmer hon sig för att erbjuda sina tjänster som spökskrivare via Internet. Hennes första kund – en fabriksdirektör – ber henne hitta på ett liv åt honom. Varför? För vem? Och framför allt vilken typ av liv kan denne kalle och tystlåtne man tänkas drömma om, ett liv som Clara inte på långa vägar kan föreställa sig?

Hm, det lät faktiskt inte helt fel. Börjar det bli dags för någon form av utmaning för mig med franska böcker kanske?

