Det var länge sedan nu jag var med i Kulturkollos veckoutmaning, men den här veckan kändes det lämpligt. Frågan är: Ägnar du dig åt någon hobby, vad är det och hur började ditt intresse för just den hobbyn? Finns det någon hobby du inte testat än (eller i alla fall inte håller på med nu), men är sugen på att utforska?

Jag är en sådan där person som ständigt har någon hobby på gång, men är inte särskilt trogen. Jag går också ”all in” och inhandlar typ allt som finns inom den genren. Under årens lopp så har jag ägnat mig åt kalligrafi, virkning, stickning, klädsömnad, quiltning och pärlandet. Hela släkten har tavlor jag textat, virkade dukar, quiltalster osv. Jag har sålt quiltprodukter och smycken. När vi flyttade nu gjorde jag mig av med garner och tyger, men behöll pärlorna och de bästa quilttygerna.

De första hobbyerna minns jag inte hur jag kom in på faktiskt. Men quiltningen minns jag. Vi hade precis flyttat till ny ort, vi kände inga personer. Jag anmälde mig till en kurs på Medborgarskolan i quiltning och började sen surfa på nätet. Strax därefter så kom första barnet, och när jag var föräldraledig fortsatte jag att quilta, och det blev bara mer och mer. Pärlandet började med att jag hälsade på en vän i Stockholm, och på kvällen så visade hon mig pärlande och vi pärlade tillsammans. Sen var jag fast.

Just nu tar bloggen och läsandet det mesta av min fritid men det som jag fortfarande gör är att pärla. Jag har också kvar min säljsajt, den hittar ni här. Glanssmycken.se

Just nu så har jag inte något nytt jag är sugen på.  Däremot är jag sugen på att ta upp quiltningen igen, och pärla mer. Det var länge sedan nu jag quiltade något men det har jag lust att ta upp igen. Även om jag när jag var som mest insatt gjorde hyfsat avancerade saker så finns det mycket att lära. Vet inte om det räknas som hobby direkt, men jag skulle också vilja komma tillbaka till simningen. Just nu är det svårt med ryggen, men det är mitt mål.

Tillägg: Kom just på att jag ju har en hobby till, ganska nyfunnen. Och det är målarböcker för vuxna (eller vad man nu ska kalla det)!

Kunde inte låta bli att rota i bildarkivet. Här kommer några bilder. Rätt många faktiskt… Bilder på smycken hittar ni på glanssmycken.se. Ibland lägger jag också ut bilder på Instagram.

Kläder. 

 

QuiltprodukterRyggsäckar

Babyquilt

Duk

Dockskåpstäcke

Underlägg

Kuddfodral

Överkast

Och så några stickade tröjor

