hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Alltså  julafton 2013 verkar ha varit julen då jag fick böcker som inte blev lästa. Då i alla fall. Nu är det dags för den tredje boken från den julaftonen som står oläst i hyllan. Jag tror faktiskt det var min mamma som helt på egen hand snokade upp den och gav mig den. Jag hade planer på att läsa den, men den verkar inte helt lättläst. Efter att jag fått den och den kom på svenska dök den upp på en hel del bloggar, och det var en hel del som inte gillade den. Vilken bok? Jo, Canada av Richard Ford. Jag har läst tidigare böcker av honom, bl.a. The Sportswriter.

”First, I’ll tell about the robbery our parents committed. Then about the murders, which happened later.”
When fifteen-year-old Dell Parsons’ parents rob a bank, his sense of normal life is forever altered. In an instant, this private cataclysm drives his life into before and after, a threshold that can never be uncrossed.
His parents’ arrest and imprisonment mean a threatening and uncertain future for Dell and his twin sister, Berner. Willful and burning with resentment, Berner flees their home in Montana, abandoning her brother and her life. But Dell is not completely alone. A family friend intervenes, spiriting him across the Canadian border, in hopes of delivering him to a better life. There, afloat on the prairie of Saskatchewan, Dell is taken in by Arthur Remlinger, an enigmatic and charismatic American whose cool reserve masks a dark and violent nature.
Undone by the calamity of his parents’ robbery and arrest, Dell struggles under the vast prairie sky to remake himself and define the adults he thought he knew. But his search for grace and peace only moves him nearer to a harrowing and murderous collision with Remlinger, an elemental force of darkness.

