B – Besvikelse. En bok som inte levde upp till dina förväntningar.
Du såg verkligen fram emot att läsa den här boken. Anledningen spelar ingen roll. Men det slutade som en stor besvikelse.

Det finns faktiskt några att välja mellan här, trots att det mesta jag läser är riktigt bra. Mitt val blir Orange is the new black av Piper Kerman. Jag hade önskat mig boken i julklapp efter att vi sett säsong 1 av TV-serien. TV-serien upplevde jag som riktigt bra, den gjorde mig engagerad i frågorna kring samhällets inställning till straff, lojalitet, tragiska människoöden och gjorde att jag tänkte vidare. Boken? Not so much… Så här skrev jag i min recension:

Orange is the new black är en besvikelse på så många plan! Hade jag inte önskat mig den, och besuttit ett visst (host) mått av envishet hade jag nog inte läst klart den. Jag har generellt en avvaktande hållning till biografier och Orange is the new black innehåller en del av de komponenter som jag har svårt för. Jag kan inte med biografier vars enda syfte är att framhäva hur god och bra huvudpersonen är. Allt i Orange is the new black handlar om hur älskad och uppskattad Piper Kerman är. Alla andra människor är bifigurer, enbart närvarande för att framhäva hennes egen sympatiska person. När det dessutom smyger sig in både enstaka rasistiska och homofobiska epitet så blir kontrasten mot hennes självbild extra stor.

Boken är en enda lång uppräkning av händelser i små korta scener, blandat med Pipers bekännelser av hur hon efterhand börjar inse hur eländigt andra människor kan ha det. Jag kan inte känna något engagemang för hennes situation och tyvärr inte för de andra personerna heller (med några undantag). Dessutom är språket ingen höjdare heller som kan kompensera.

 

