Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar finns här.

Egentligen tror jag att jag skulle kunna sova bort den här helgen. Nu är jag obegripligt trött igen, och jag behöver verkligen ladda batterierna. Men det är klart jag ska försöka läsa också. Igår morse läste jag ut Pernilla Ericsons Jag ska hitta dig, och övergick sen till nästa recensionsexemplar: Ärren vi bär av Caroline Engvall. Jag har läst en bok av Caroline Engvall tidigare, Skuggbarn, och det var ingen enkel läsning, men ack så viktig. Det här är hennes skönlitterära debut, men det är lika obehagligt och berörande, så det är ingen sträckläsningsbok. Att läsa om barn som utnyttjas brutalt av vuxna – det gör mig väldigt upprörd. Men om man samtidigt lär sig saker, lär sig att se vad som händer i samhället kan man behöva läsa sånt.

Smakbiten kommer från sid 12:

Roxy lutade sig mot husets svala betongskelett och försökte lugna sin häftiga andning. Ärren på magen sved. Hon hade varit tvungen att dra två nya strax före avresan, när ångesten bultade som mest i ådrorna. Med blodet rann själens smärta ut och lindrades, om så bara för en sekund.

