Från förlagets hemsida: Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.  

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan kom ut i september 2015. I original heter den Little Beach Street Bakery och kom ut 2014. Jenny Colgan är en brittisk författare som debuterade 2000 med Amanda’s Wedding. Hon har gett ut 23 romaner inom genren ”romantisk komedi”, men även skrivit barnböcker och science fiction, bl.a. Doktor Who-berättelser. 

Det lilla bageriet på strandpromenaden förekom flitigt på bloggar ett tag, och jag noterade den som intressant. När det var dags att handla julklappar 2016 så insåg jag att den skulle förmodligen passa bra för dottern som då fick den i julklapp. När jag efter att jag läst ut Häxan kände behov av något annat än deckare så plockade jag den ur dotterns hylla. Jenny Colgan stod också på min Boktovla.

Det lilla bageriet på strandpromenaden är lättläst feelgood på gränsen till chick lit. När jag började läsa den så hade jag mycket stort behov av feelgood, och den passade verkligen mitt läshumör. Jag tyckte den var mycket bra första halvan, men sen tappade jag gradvis intresset för Polly. Ja, faktiskt blev jag (som ofta i chick lit) rätt irriterad på henne och hennes velande. Jag förstod egentligen aldrig riktigt vad hon såg hos karlarna som hon attraherades av. För mig var det noll kemi i relationerna som beskrivs. Jag tror att det berodde på att Det lilla bageriet på strandpromenaden innehöll lite för många schabloner, inte minst i beskrivningarna av människorna.

Det låter som jag inte alls gillade boken men det fanns bra saker. Den stora fördelen var lättsamheten, trots bitvis ganska sorgliga händelser. Beskrvningarna av miljön i Cornwall gör att jag riktigt kan känna vattnet och vinden. Sen har vi bakandet. Trots att jag inte är någon stor brödätare så blev jag otroligt sugen på bröd, det vattnades i munnen. Ett extra plus för min läsning blev också referenser till gruppen The Waterboys som vi lyssnade en hel del på en period. När jag läst klart boken satte jag faktiskt på Fisherman’s Blues.

Jenny Colgan har skrivit många böcker, och fler om Polly och hennes vänner. Ska jag läsa någon mer? Tja, det beror nog på om någon annan i familjen fastnar för den här boken och vill läsa fler. Fast hennes senaste bok handlar visst om en bokhandel, och det brukar ju alltid vara speciellt.

Omdöme: Lättsamt och schabloniserat om kärlek, naturen och brödbak
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, C R M Nilsson, Mias bokhörna, och dagarna gårhyllan, och Endast E-böcker

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Little Beach Street Bakery
Förlag: Massolit
Översättare: Birgitta Karlström
Sidor: 402

Mitt exemplar lånade jag av dottern.
Utläst 20 april 2017.

