Från förlagets hemsida: Sensommarvärmen dröjer sig kvar på Gotland. Maria Wern är på fest hos sina nya grannar i Åminne när en explosionsartad brand utbryter i ett hus i närheten. Dådet sätts i samband med en serie inbrott i sommarstugeområdet.
Morgonen därpå försvinner Tomas Hartmans dotter Sofi spårlöst från stranden i Åminne. På uppdrag av Region Gotland utredde hon konsekvenserna av oljeborrning på ön. Försvinnandet sker dagen innan resultatet ska presenteras. Både miljöaktivister och riskkapitalister i oljebranschen väntar ivrigt på hennes svar. Demonstrationerna mot oljeborrning drivs av Rasmus Flöjel, Sofis pojkvän under gymnasietiden. Allt fler ansluter sig till protesten.
Tomas Hartman för en förtvivlad kamp mot tiden för att finna sin dotter. Han vet hur ängslig och sårbar hon egentligen är och hur hårt hon får kämpa mot sina egna demoner.

Det du inte vet av Anna Jansson hade recensionsdatum 27 mars 2017. Anna Jansson är sjuksköterska och debuterade 2000 med första delen i serien om Maria Wern och hennes kollegor, Stum sitter guden. Anna Jansson skriver också en Feelgoodserie om hårfrisörskan/äktenskapsmäklerskan Angelika Lagermark och en serie för barn om Maria Werns dotter Emil. Det du inte vet är den artonde boken i serien om Maria Wern.

Jag har läst alla delar i serien om Maria Wern, och även om jag tycker det är några delar som har varit svagare än andra, så uppskattar jag serien såpass att jag gärna fortsätter att läsa den. Norstedts var vänliga nog att skicka ett recensionsexemplar av Det du inte vet och den fick följa med på semestern till Gran Canaria.

Det du inte vet är en lättläst svensk deckare av god kvalitet. Nu är det ofta relativt enkelt att sträckläsa i en solstol vid poolen, men det var absolut inga problem att läsa ut Det du inte vet på en dag. Det var ett bra driv i historien och mitt intresse hölls uppe hela tiden. Det är pålitligt och jag känner igen mig i miljön och karaktärerna. Det du inte vet är välskriven, men ibland upplever jag att det är lite väl många förklaringar av vad folk tycker och känner. Jag föredrar berättelser där man får läsa lite mer mellan raderna.

Som vanligt är jag imponerad av Anna Janssons förmåga att göra research och i varje bok ha ett nytt aktuellt tema som löper med mysteriet som ska lösas. I den här boken handlar det om att exploatera naturen. Vad gäller mysteriet så var det några saker jag inte tyckte löstes i slutet, men annars var det väl konstruerat.

I vanlig ordning så är poliserna alldeles för inblandade, men det brukar de ju vara i den här serien. Jag brukar ha en förmåga att irritera mig på Maria Wern, men i Det du inte vet så tycker jag hon är riktigt sansad. Här är det istället Tomas Hartman som jag blir irriterad på. Visserligen är han personligen berörd och förtvivlad, men jag blir tokig på att han hela tiden vrålar, slåss och blir hysterisk. Det stämmer inte alls med karaktären sen tidigare böcker. Jag gillar Jarita, det är alltid en vitamininjektion med en ny polis i skaran. Vad gäller karaktärerna i övrigt så har jag en reflektion över Johannes. Det poängteras mycket hur gammal han är, och jag får intrycket av att han är uppemot 70 år. Döm om min förvåning när det visar sig att han är bara 57!

Kommer det en nittonde bok i den här serien kommer jag definitivt att vilja läsa den.

Omdöme: Lättläst och välskriven svensk deckare om exploatering, familjeband och svek.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Just här just nu, Läsa & Lyssna, Stories from the city och och dagarna går.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Norstedts
Sidor: 330

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 2 april 2017.

