I veckans helgfråga frågar Mia: Påskekrim så klart 🙂 Läser du deckare vid påsk? Har du läst något nytt fräscht på deckarfronten på sista tiden? Om ni nu inte läser deckare kanske ni har något nytt fräscht boktips från en annan genre.

Nu läser jag ju deckare mest hela tiden, men jo, jag försöker läsa påskekrim och har så gjort i några år. Just nu håller jag på med en bok i en annan genre men när den är klar så är det deckare som gäller.

Förra veckan var jag på semester och hann läsa fem deckare! Egentligen kunde jag tipsa om alla fem, men är det påskekrim så är det. Därför blir mitt tips Tysteren av Jan-Erik Fjell. Jag köpte den i Norge 2014 men kom mig äntligen för att läsa den. Har redan inhandlat del två i serien, Skyggerom. Men bli inte oroliga nu. Den har just kommit ut på svenska! Angivaren heter den då, och beskrivs så här:

New York, 1960-tal. En ung man tas upp i den ökända maffiafamiljen Locatelli och får sitt första uppdrag: att avrätta en angivare. I nutidens Fredrikstad i Norge hittas stadens rikaste man mördad, ett dåd som vid första anblicken verkar ha ekonomiska motiv.

I Jan-Erik Fjells hyllade deckardebut flätas två parallella historier samman till en tät och överraskande berättelse. I centrum står Anton Brekke från kriminalpolisen som kallas in för att lösa fallet. Han är orädd och oförskämd, svag för kvinnor och har dessutom en hemlig last: poker. Med hjälp av den ivrige polisstudenten Magnus börjar han nysta i de trådar som till slut leder dem fram till den oväntade upplösningen.

Årets hittills bästa deckare är dock en annan: The Dry av Jane Harper. Jag gav den en femma och min recension finns att läsa här.

Den har också kommit ut i dagarna på svenska – Hetta heter den då.

Australien härjas av en svår torka och invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas dagligen fatta desperata beslut på grund av vattenbristen. Under mystiska omständigheter tar Luke Hadler livet av sin familj och sedan sig själv. Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade även en mörk hemlighet.
Under århundradets värsta torka börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte stämmer – men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Sedan länge begravda lögner tar sig upp till ytan, och Falk tvingas konfronteras med sina egna värsta minnen.
Hetta är en atmosfärisk thriller med mörka familjehemligheter.

Hoppas ni får en bra påsk med mycket läsning!

