Titel: Inferno
Originaltitel: Inferno
Regissör: Ron Howard
Manus: David Koepp, Dan Brown (boken den är baserad på)
Skådespelare: Tom Hanks, Felicity Jones, Irrfan Khan, Omar Sy, Sidsen Babsett Knudsen m.fl.
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Action, Thriller
Premiär i Sverige på bio: 14 oktober 2016
Utgiven i Sverige på DVD: 27 februari 2017
Vi (maken, sonen, dottern och jag) såg den på DVD 8 april 2017.

Från Discshop: När Robert Langdon vaknar upp på ett italienskt sjukhus med minnesförlust måste han slå sig samman med läkaren Sienna Brooks som förhoppningsvis kan hjälpa honom få minnet åter. Tillsammans, och i tät kamp mot klockan, beger de sig kors och tvärs över Europa för att försöka stoppa en global konspiration.

Den här filmen hamnade på makens önskeslista inför födelsedagen, och mycket riktigt fick han den också. Under vår semester så läste han ut boken så i lördags var det dags för filmen. Jag har inga ambitioner att läsa boken den närmaste tiden, trots att jag för många år sedan läst flera av Dan Browns böcker.

Inferno är en actionfilm från början till slut, så fylld av jakter från första minuten att hälften hade varit nog. Som i alla Dan Browns historier så finns det en gåta att lösa. Tyvärr får gåtorna för lite plats, och den hetsiga jakten för stor plats, så jag har svårt att hänga med i Robert Langdons och Sienna Brooks resonemang. Det är som man (filmmakarna?) inte vågar låta Dantes Inferno ta för stor plats, kanske är man rädd att skrämma bort publiken? Tyvärr så innebär det att vissa delar blir obegripliga. När jag mot slutet har lättare att hänga med tycker jag också att filmen blir bättre, trots att den då liknar mer en vanlig actionfilm. Jag blir dessutom överraskad över en komponent i historien i den senare delen av filmen.

Det är snyggt filmat, och man får se en hel del av Florens, samt en del av Venedig och Istanbul (jag har faktiskt varit på alla tre ställena!). Men det är också en dejavukänsla när man ser Tom Hanks leta gåtor i en utrymd kyrka, eller på ett museum. Det är förvillande likt Dan Browns tidigare historier. Dessutom påminner det om en Bondfilm.

Tiden har inte farit väl fram med Tom Hanks, och han är inte lika övertygande som vanligt. Däremot tycker jag Felicity Jones återigen gör ett bra jobb, även om hon var bättre i Rogue One. Såväl Irrfan Khan som Sidse Babett Knudsen tillhör mina favoriter och de två blir en stor del av behållningen när de får ta mer plats.

Jag har som sagt var inte läst boken och kan inte jämföra. Vad jag förstod på maken så är det en hel del som skiljer, inte bara i detaljer.

Omdöme: Snyggt filmad actionfilm, men inte så mycket mer.
Filmbetyg: 6.5

IMDB får filmen betyg 6,2 baserat på 91 680 betyg.
Filmtipset får filmen betyget 3 baserat på 567 betyg.

Recension finns på DNExpressen, GP, SVD och Moviezine

