Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar har inte kommit upp än.

För er som följer mig på Instagram kommer det inte som någon överraskning om jag säger att jag i fredags återkom fråm en underbar vecka med semester på Gran Canaria med min man (min 50-årspresent från honom). Vi har bott på ett fint hotell och bara tagit det lugnt. I vår värld innebär det att vi läst. Och läst och läst. Jag hann med fem böcker, och att börja på den sjätte! Solstolar är verkligen utmärkta platser för läsning.

Den boken jag började på mot slutet av resan är en tegelsten som är april månads bok i Makeutmaningen – Kråkornas fest av George R R Martin. På sätt och vis hade det varit bra om jag börjat på den tidigare, men samtidigt så var det skönt att ägna semestern åt att sluka deckare.

Smakbiten kommer från sid 229

”Dräparen.” Dareon dök upp vid hans sda och tycktes inte märka hur Sam led. ”En ljuvlig natt för en gångs skull. Se, stjärnorna tittar fram. Vi kanske till och med får se månen. Det värsta är kanske över.”
”Nej.” Sam torkade sig om näsan och pekade mot söder med ett tjockt finger där mörkret tätnade. ”Där”, sa han. I samma stund syntes en blixt, plötslig, tyst och bländande. För en kort sekund glödde molnen långt borta, likt berg ovanpå berg, purpurlila, röda och gula, högre än världen. ”Det värsta är inte över, det värsta har bara börjat och det finns inga lyckliga slut.”
”Vid alla gudar!” utbrast Dareon och skrattade. ”Du är så feg, Dräparen.”

