Titel: Bridget Jones baby
Originaltitel: Bridget Jones’s Baby
Regissör: Sharon Maguire
Manus: Helen Fielding (även boken den baseras på), Dan Mazer, Emma Thompson
Skådespelare: Renée Zellweger, Colin Firth, Patrick Dempsey, Emma Thompson m.fl.
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: Storbritannien
Genre: Komedi, Romantik
Premiär i Sverige på bio: 16 september 2016
Utgiven i Sverige på DVD: 6 februari 2017
Vi (maken, sonen, dottern och jag) såg den på DVD 25 mars 2017.

Från Discshop: Efter att ha lämnat Mark Darcy (Firth) blir det plågsamt uppenbart för Bridget Jones (Zellweger) att ”lyckliga till döden skiljer oss åt” inte var en löfte hon kunde leva upp till. Som fyrtio-nånting och singel igen, bestämmer sig Bridget för att satsa på sin karriär och omge sig med gamla och nya vänner. För en gångs skull har hon fullständig kontroll på saker och ting. Vad skulle någonsin kunna gå fel?

När den här filmen kom var jag väl lite nyfiken, mest för att jag läst den ursprungliga boken och mer än en gång sett den första filmen. Sen fick dottern filmen i födelsedagspresent, men det var jag som valde den när det var min tur.

Bridget Jones Baby är en ganska förutsägbar berättelse, med en hel del enkla lösningar. Men samtidigt så är den gullig och charmig. Det var länge sedan vi skrattade så mycket åt en film som vi gjorde åt den här. En del av skratten åtföljdes naturligtvis av att vi (jag och barnen) dök ner bakom kuddarna i soffan med ett ”åååh” av pinsamhetskaraktär. Men likafullt var det befriande att få skratta så mycket.

Karaktärerna var som karikatyrer av sig själva, eller av sig själva som skådespelare. Bridget/Renée är rätt härlig men jag kan inte sluta stirra på hennes ansikte som ser helt plastikopererat ut. Mark/Colin är torrare än fnöske och jag har svårt att förstå vad hon ser i honom. Jack/Patrick är samma charmör som Patrick Dempsey ”brukar” spela. Därmed inte sagt att de gör dåliga insatser som skådespelare. Men höjdpunkten är ändå Emma Thompson, både som karaktär och insatsen som skådespelare. I vanlig ordning kanske man ska säga. Och Ed Sheeran som Ed Sheeran var riktigt underhållande.

Man kan fundera en hel del över sensmoralen i Bridget Jones Baby men bäst gör den sig om man helt enkelt förväntar sig en romantisk komedi. För som sådan leverar den rätt bra.

Omdöme: Charmig men förutsägbar romantisk komedi
Filmbetyg: 6.5

IMDB får filmen betyg 6,7 baserat på 39 939 betyg.
Filmtipset får filmen betyget 3 baserat på 609 betyg.

Recension finns på SVT, Expressen, Metro, SVD och Moviezine

