Från förlagets hemsida: Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund.
En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut acceptera att spåren slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma.
Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar en märklig historia om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna, om det som står skrivet i stjärnorna och om kärlek som övervinner allt.

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker kom ut 2014. I original heter den Das Herzenhören och kom ut 2002. 2012 kom den ut på engelska som The Art of Hearing Heartbeats. Jan-Philipp Sendker är en tysk författare och journalist som varit korrespondent för Stern i Amerika och Asien. Han debuterade 2000 med Cracks in the Great Wall, som handlar om Kina. Konsten att höra hjärtslag är hans skönlitterära debut.

När Konsten att höra hjärtslag kom ut blev den en ”snackis” och jag har många vänner som läst den och rekommenderat den. Samtidigt så har jag ryggat lite för överorden som använts. Men även maken har läst den och därför hamnade den i min Makeutmaning. Den fick bli mars månads bok, då jag kände att jag hade rätt lite lästid, och trodde det här skulle vara en bok som skulle vara relativt lättläst för mig.

Konsten att höra hjärtslag är en fin historia som berättas med en varm och intensiv ton. Den är lättläst, samtidigt som den bitvis kräver viss eftertanke och koncentration. Jag tycker om tonen i berättandet, det finns en respekt och en genuin berättarröst. Lite är det som att läsa en historia från en traditionell berättartradition, det liknar de berättelser som går från generation till generation och ska sluta i någon form av sedelärande slutsats (den typen av historier finns också invävda i berättandet).

Styrkan med Konsten att höra hjärtslag tycker jag är de intressanta miljöerna och kulturen. Jag tror aldrig jag läst en bok som utspelar sig i Burma. Hur realistiskt det är kan jag inte säga, men jag kan i alla fall inte hitta några störande schabloner. De livsöden som beskrivs är gripande och intressanta, men själva kärlekshistorien upplever jag som överdriven.

Innan jag läste boken hade jag hört/läst om vilken fantastisk läsupplevelse den varit för andra, men riktigt så kände inte jag. En varm och fin berättelse som sagt var, men ingenting som berörde mig till tårar (eller skratt). Mot slutet av boken tyckte jag t.o.m. att det blev lite väl mycket av allt. I grunden har jag faktiskt svårt att tro på förutbestämd kärlek.

Jan-Philipp Sendker har skrivit en uppföljare, Hjärtats innersta röst, och han har nyss kommit ut med en tredje bok, Viskande skuggor. Den nya låter intressant, och kanske att jag någon gång vill läsa mer av honom.

Omdöme: Finstämd berättelse om kärlek, trohet och familj.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Johannas deckarhörna, Bokhyllan, Bloggbohemen, Beas bokhylla, Boklysten och Zellys bokhylla

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: The Art of Hearing Heartbeats
Förlag: Forum
Översättare: Lena Torndahl

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 23 mars 2017.

