Titel: Valkyrien, säsong 1
Originaltitel: Valkyrien, sesong 1
Skapare: Erik Richter Strand
Skådespelare: Sven Nordin, Pål Sverre Hagen, Pia Halvorsen m.fl.
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: Norge
Genre: Drama, Thriller
Premiär i Sverige: 18 januari 2017
Utgiven i Sverige på DVD: 6 april 2017
Jag såg den på TV4Play 18 januari – 25 mars 2017.

Från TV4: En norsk dramaserie om läkaren Ravn och den korrupta civilförsvararen Leif som driver en illegal underjordisk klinik i centrala Oslo.Ravn behandlar kriminella och andra personer som inte kan eller vill söka upp ett vanligt sjukhus. Samtidigt försöker han hitta ett botemedel till sin frus dödliga sjukdom.

När det börjar en norsk eller dansk serie på TV så är det nästan oundvikligt att jag kollar in vad det är för typ av serie. Så även när Valkyrien dök upp, men den här gången var det ingen annan i familjen som var intresserad, så jag har sett den själv på TV4Play på mobilen (då min dator inte fungerar med hörlurar). Det gav en extra intensiv känsla.

Först och främst kan jag konstatera att är det norskt så är det hög kvalitet. Det är fantastiskt bra filmat. Trots att jag känner Oslo så ser man här en okänd del av Oslo – underjorden – och även de delar som utspelar sig ovan jord ger en obehaglig stämning. Historien är också unik och ger mig en rejäl tankeställare kring sårbarhet och vad som kan hända om man börjar experimentera med människor.

Historien är väldigt obehaglig, och jag tror det är delvis därför som det tar mig rätt lång tid att ta mig igenom hela serien. Jag kan inte se flera avsnitt på raken för jag får en klump i magen. Dessutom så finns det ingen av karaktärerna som jag kan sympatisera med. Alla huvudpersonerna är i någon mån egoistiska och ute efter att utnyttja andra och Ravn, som är en av de två som förekommer mest, finner jag rent av obehaglig. Leif går från att vara bara avskyvärd, till att bli mer komplex. Skådespelarna däremot gör ett bra jobb med att framställa dessa karaktärer. Några av dem känner jag igen från andra norska produktioner, men inte så att jag förknippar dem med någon annan karaktär.

Det är svårt att skriva mer om serien utan spoilers. Gillar du välproducerad thriller i närmiljö, som ger starka obehagskänslor så är det något för dig.

Omdöme:Ytterst obehaglig men välgjord norsk domedagsserie.
Filmbetyg: 6,5

IMDB får hela serien betyg 7,8 baserat på 524 betyg.

Om serien finns att läsa på Aftonbladet, Aftenposten, VG och Dagbladet

