Den här veckan frågar Mia i helgfrågan: Denna veckas fråga kommer från Midnattsord och så här lyder den: Titeln som har en sådan avgörande faktor för att man blir nyfiken på en bok? Alltså hur viktig är titeln på boken?

Ja, det är i alla fall viktigare än omslaget som frågan gällde förra gången. En titel kan få mig att plocka upp en bok i en bokhandel exempelvis, eller kanske googla lite extra. Men när det kommer till att köpa eller läsa en bok, så gäller fortfarande det jag skrev förra veckan, att det är beskrivningen av boken som kan fälla avgörandet.

Sen kan en titel också avskräcka mig. Alla som försöker sig på ett plagiat på ”Hundraåringen som…” undrar jag varför. Eller när man översätte Rachel Joyces andra bok Perfect till Två sekunder i Byron Hemmings liv. Hur tänkte man då? Förmodligen att det skulle likna hennes succé Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd. Men för mig är det större sannolikhet att jag plockar upp och kikar på boken som heter Perfect

Däremot gillar jag titlar som exempelvis titlarna på Christoffer Carlssons serie om Leo Junker som alla anspelar på kända spänningsromaner. Titlar där man får tänka till. Lite extra tycker jag det är när man efter att man läst boken kan tolka in mer i titeln än man kunde innan. Sen är jag mer förtjust i ordlekar/vackra ord som nu vill jag sjunga dig milda sånger, Springa med åror eller Fjäril i koppel. 

