hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den 6 september 2013 hade Vängåvans bokhandel deckarbokprat med Christoffer Carlsson, Sofie Sarenbrandt och Annika Sjögren. Naturligtvis så kunde jag inte motstå att inhandla några böcker. En av dem står fortfarande oläst och det är Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson. Detta är ett stort mysterium, eftersom vid det här laget är Christoffer Carlsson en av mina favoritförfattare, och hans serie om Leo Junker en av mina favoritserier. Men det är kanske också just det som är problemet, för Den enögda kaninen kom tidigare. Och tänk tänk om jag inte tycker den är lika bra? Känns ganska otroligt. Men ändå.

Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren.
Tillsammans med fem vänner tillbringar David de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. De gömmer stöldgodset i huset.

Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och då en ensam, gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen?

När sommaren är över kommer det vita huset att stå för allt David och hans vänner har tagit från Dalen, och allt det som tagits från dem det som aldrig kan komma tillbaka.

