Titel: Castle, säsong 6
Originaltitel: Castle, season 6
Skapare: Andrew W Marlowe
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Susan Sullivan, Jon Huertas, Seamus Dever, Molly C. Quinn, Tamala Jones m.fl.
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Deckare, Komedi
Premiär i Sverige: –
Utgiven i Sverige på DVD: 10 december  2014
Vi (maken, sonen, dottern och jag) såg den på DVD 23 februari – 19 mars 2017.

Från CDON (Spoilers): Efter Castles häpnadsväckande frieri till Beckett, vad händer sedan? Den karismatiska deckarduon står inför helt nya utmaningar med både bröllopsplaner och spännande brottsfall att lösa i sjätte säsongen av Castle. Becketts nya jobb och Castles hängivenhet innebär en rad komplikationer som kan sluta med att de skiljs åt för alltid. Dessutom är Castle mindre road av att hans dotter flyttat ihop med sin nye frisinnade pojkvän.

Castle har blivit vårt familjenöje, i synnerhet på vardagskvällar. Att fyra personer med starka åsikter vill se samma serie, säger ju en del om den.

Jag har tidigare skrivit om säsong 1säsong 2säsong 3säsong 4 och säsong 5 av serien, och egentligen så är det inte mycket som ändras. Karaktärerna utvecklas, men det som gör att vi gillar serien är kvar. Och det som vi tycker att de borde ta bort är tyvärr också kvar.

När de första säsongerna bygger på frågan om Castle och Beckett ska bli ett par eller inte, så undrar man ju hur det ska bli när de väl är det. Där har man lyckats väl, de fortsätter att ha samma jargong, och det är samma värme och humor. Något orealistiskt att de får jobba ihop på det sättet de gör, eller snarare att Castle får ta en sådan stor del i utredningarna, nu handlar det ju inte längre om hans författarskap.

Castle och Beckett i all ära, men mina favoriter i den här säsongen är Ryan och Esposito, de är duktiga poliser men också omtänksamma och prestigelösa. Castles mamma Martha får utrymme, och det gillar jag, men dottern Alexis har utvecklats på ett sätt som jag inte vet om jag gillar. Samtidigt så kanske det är en naturlig åldersutveckling för en tonåring. Den röda tråden kring Castles och Becketts bröllopsplaner gillar jag, där finns en både charmen och humorn som är kännetecknande för den här serien.

Så det som jag/vi inte gillar. Så fort det visar sig att det är ett avsnitt som handlar om historien om Becketts mamma eller om seriemördare 3XK så utbrists ett samfällt ”åååh nej” i soffan. Nu hoppas jag att den ena historien i alla fall är avslutad för gott. Sen har serieskaparna en förkärlek för det extrema sortens fall, det är som de ska slå knut på sig för att hitta bisarra historier. Det är så man längtar efter ett ”vanligt” mysterium. Visserligen är det sällan så bisarrt som Castle tror men det är så det räcker och blir över.

Det finns en hel del TV- och filmreferenser i den här serien, men de är något färre i säsong 6 än 5. Fast jag har en svag känsla av att vi missar flera av dem.

Både säsong 7 och 8 ligger och väntar. Frågan är bara om vi klarar att göra en paus och kanske se något annat.

Omdöme: Säsong 6 av en charmig och humoristisk deckarserie som går hem i vår familj.
Filmbetyg: 7,5

IMDB får hela serien betyg 8,2 baserat på 121 687 betyg.

Bloggat om säsong 6 har Bokföring enligt Monika.

