I veckans helgfråga så frågar Mia: Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok? Som bonusfråga: Bildexempel på omslag som liknar varandra.

Om ”man” är ”jag” här så har det i stort sett ingen betydelse. Jag läser antingen om boken på nätet, ser på titeln, ser på genren och läser på baksidan. Men samtidigt är det ju inte så att jag jublar över ett omslag som det här, även om det visade sig att boken var rätt bra.

Så lite om bonusfrågan. Ibland är likheten medveten, i en samma serie. Men så här lika blir jag förvirrad av, kan inte avgöra om jag läst boken eller inte…

De här två omslagen tycker jag är lika:

Ibland blir jag jättebesviken när man byter utseende i en serie från ett snyggt till i mitt tycke fult (och uppenbarligen gjort av någon som inte läst boken). Då bryr jag mig om omslaget!:

Sen kan jag tipsa om Karl Berglunds bok Mordförpackningar apropå omslag till deckare. Här är en artikel i SVD om den boken. Jag har inte läst den men han var på Svenska Deckarfestivalen i höstas och hade ett seminarium om detta tillsammans med en formgivare.

