Jag håller helt med Johannas deckarhörna – det är för få enkäter på bokbloggarna just nu! Som tur är så tog hon itu med saken och jag hakar på hennes enkät.

Semlor eller våfflor? – Våfflor. Alltså jag gillar semlor, men det är fullt tillräckligt med en per år. Våfflor kan jag äta rätt ofta.

På spåret eller Sveriges mästerkock? – Eh… Ingen av dem!

Bokrea eller pocketkampanj? –Pocketkampanj. Tar mindre plats i bokhyllan.

Längdskidor eller alpint? – Från TV-soffan kanske alpint, även om vi sällan ser på skidåkning på TV. Jag har aldrig provat alpint själv, så i verkligheten blir det längdskidor. Fast i år har det inte blivit någonting, jag vågar inte fresta på ryggen.

Bokaktuella Camilla Läckberg (Häxan) eller Birgitta Ohlsson (Duktiga flickors revansch)? – Deckare vinner alltid. Camilla Läckberg.

Tulpaner eller snödroppar? – Tulpaner. Jag kan aldrig få nog av tulpaner, de gör mig glada.

Vasaloppet eller Oscarsgalan? – Ingen av dem. Vasaloppet såg jag lite av, och är nyfiken på hur det går för de man känner. Oscarsgalan.. nja, jag gillar film, men galor är inte min sak.

Långkok eller hämtpizza? – Hämtpizza. Allt som förenklar livet vinner. Sen äter jag gärna långkok som andra gjort.

Klassiker eller nyutkomna böcker? – Nyutkomna. Klassiker läste jag en period i mitt liv. Den tiden är inte nu.

Melodifestivalen eller P2-konsert? – Melodifestivalen. Jag struntar i vad som anses fint, jag tycker det är underhållning att titta på.

Pollenallergi eller blixthalka?  Eh? Ingen? Gäller det mig själv skulle jag nog välja pollenallergi, jag riskerar inte att bli inblandad i något med dödlig utgång för andra.

Böcker som utspelar sig i Paris eller i London? – London. Alltid London, min favorithuvudstad.

Ishockey eller bandy? – Ishockey. När jag var liten tittade vi på ishockey, och även om Sverige förlorade med 1-13 mot Ryssland så var det ändå något vi tittade på tillsammans.

Bokaktuella Jo Nesbø (Törst) eller Johannes Anyuru (De kommer att drunkna i sina mödrars tårar)? – Jo Nesbø. Norsk krim vinner alltid.

Blåmesar eller domherrar? – Domherrar. Fågel Rödbröst av Selma Lagerlöf ska ni läsa om ni inte gjort det.

