Titel:the_100_sasong_2_blu_ray The 100, säsong 2
Originaltitel: The 100, season 2
Skapare: Jason Rothenburg
Skådespelare: Eliza Taylor, Bob Morley, Marie Avgeropoulos, Isaiah Washington, Paige Turco m.fl.
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Science Fiction
Premiär i Sverige: ?
Utgiven i Sverige på DVD: 26 september 2016
Vi (maken, sonen och jag) såg den på DVD 29 januari – 10 februari 2017.

Från CDON (Spoilers): Säsong två sparkas igång med att Clarke och hennes vänner fångas i den underjordiska staden Mount Weather. När Clarke lyckas fly ensam sätter det igång en händelsekedja som involverar våra fängslade hjältar, de vuxna på jorden och t.o.m. Grounders. Allianser sluts, vänskaper bryts och rättvisa skipas i 16 omvälvande och actionspäckade avsnitt.

Vi såg säsong 1 av den här serien i januari, och jag har skrivit om den här. I synnerhet sonen gillar serien så ganska snart började vi på säsong 2.

TV-serien sägs vara baserad på böckerna. Eller i alla fall första säsongen. Redan den var mer eller mindre än helt annan historia, och nu i säsong två så har man definitivt byggt upp en helt egen historia (säger maken som läst alla böckerna). Men faktum är att det inte gör mig något, för den här säsongen av serien tycker jag är riktigt bra.

Även säsong två är mycket snyggt filmad, och jag är imponerad av den värld som manusförfattarna byggt. Mer än en gång så blir jag överraskad av händelseutvecklingen. Det är dystopi och science fiction och mycket är rejält ologiskt, men jag sveps med i historien. Ibland blir jag förvirrad, det är så väldigt många olika ”stammar” (eller vad man nu ska kalla det) som överlevt på jorden.

Kanske är det att jag lärt känna karaktärerna bättre, men jag tycker man gjort ett bra jobb. De flesta är mer eller mindre okända skådespelare, men samtliga är bra och trovärdiga. Jag fortsätter ha svårt för Clarke, vilket är ett bekymmer när hon är en av huvudpersonerna, men samtidigt så blir hon mer komplex i säsong två. Och serien måste nog ha en karaktär av den typen för att drivas framåt. Jag gillar att här finns gott om starka kvinnor i alla de olika falangerna. Det är också en serie där karaktärerna inte är förutsägbara. Och man får se till att inte fästa sig för mycket vid någon, man vet aldrig vem som överlever.

Vi kommer med säkerhet att se säsong tre såsmåningom. Men just nu tar vi en liten paus.

Omdöme: Mycket välgjord amerikansk science fiction om överlevnad, svek och allianser
Filmbetyg: 7,5

IMDB får hela serien 7,8 baserat på 119 919 betyg.

