Titel: vagenVågen
Originaltitel: Bølgen
Regissör: Roar Uthaug
Manus: John Kåre Raake, Harald Rosenløw-Eeg
Skådespelare: Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp, Jonas Hoff Oftebro m.fl.
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: Norge
Genre: Drama, Thriller, Action
Premiär i Sverige på bio: –
Utgiven i Sverige på DVD: 18 januari 2016
Vi (maken, sonen, dottern och jag) såg den på DVD 25 februari 2017.

Från Discshop: Larmet går i geologcentret – jordskredet geologerna länge har fruktat är ett faktum och en gigantisk flodvåg är på väg mot norska Geiranger!
Den erfarna geologen Kristian Eikjord (Kristoffer Joner) befinner sig plötsligt mitt i en mardröm. Han skiljs från sin familj och inom kort når ett forsande inferno platsen han befinner sig på. En gastkramande kamp mot tiden utbryter, innan de mäktigaste naturkrafterna Norge skådat slå till med full kraft mot land…

Den här läste jag om inne hos Bokföring enligt Monika och eftersom jag har en svaghet för allt i film-, TV- och bokväg som kommer från vårt grannland som i stort sett innebär autobuy så satte jag upp den på min lista över filmer som eventuellt skulle inköpas. Och jo, att Monika gav den högt betyg spelade roll.

Vågen är en katastroffilm. Och jag gillar ju egentligen inte katastroffilmer, de får mig att bli orolig och få lätt ångest. Varför jag inte tänkte på det innan jag köpte den här vet jag inte. Har man den minsta skräck för naturens styrka och fenomen som tsunami så ska man inte se den här filmen. För den är otroligt skickligt gjord.

Vågen är mycket snyggt uppbyggd, långt i från dess amerikanska motsvarigheter, varför den också blir svårare att hålla i från sig. Det kommer oerhört nära på alla sätt och vis. Jag gillar verkligen det lugna tempot i början, ja faktiskt i större delen av filmen. Det innebär inte att det blir tråkigt, tvärtom, det skapar en stark psykologisk spänning. Man lär känna människorna, man får en känsla för bygden och man förstår fascinationen och respekten för krafterna i naturen. När det dramatiska kommer är det lite väl mycket av datoranimation, men i och med att man i det läget står så nära människorna så blir det enormt obehagligt.

Att detta baseras på ett möjligt verkligt scenario i Åkernes och att man inleder med en historik av verkliga norska fall är ytterligare en komponent som gör att Vågen späder på min rädsla.

Det finns flera ologiska saker i filmen, det var ovanligt många kommentarer från alla oss fyra i stil med ”varför..?” och ”så kan det ju inte vara..?” men ändå inte så att filmen berör mindre. Och hur man egentligen agerar i sådana här situationer är svårt att förutsäga.

Vi har sett såpass mycket norskt att flera av skådespelarna var välkända för oss, som Ane Dahl Torp (som ju också spelat i Morden i Sandhamn), Fridtjov Såheim, Thomas Bo Larsen, Laila Goody m.fl. Överlag så gör skådespelarna en bra insats, de känns naturliga.  Ett stort plus till hur man porträtterat huvudpersonernas relation, och att både mamman och pappan får agera. Miljön är andlöst vacker, precis som det är i de norska fjordarna, vilket gör katastrofen så mycket starkare.

Det här är en verkligt bra gjord katastroffilm, och en bra actionfilm. Men i och med att den är så bra så inser jag hur verkligt illa berörd jag blir av detta. I en verklig katastrof dör en stor mängd människor och det blir omöjligt att inte tänka på när man ser Vågen.

Omdöme: Skickligt gjord norsk katastroffilm.
Filmbetyg: 6,5

IMDB får filmen betyg 6,7 baserat på 17 435 betyg.
Filmtipset får filmen betyget 4 baserat på 302 betyg.

Recension finns på Moviezine, VG och p3.no

Bloggat om filmen har Bokföring enligt Monika.

