ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Även den här veckan har präglats av magsjuka, nu har vi tagit tre av fyra utsträckt på en period av två och en halv vecka. Men vi har också gjort roliga saker. I fredags var jag och maken på konsert. Det var Stiftelsen och Takida som hade gemensam konsert. Dessutom med två förband – All that is left (innan Stiftelsen) och Ryan Star (innan Takida). Sammanlagt så var det fyra timmar. Jag älskar Stiftelsen och Takida visade sig vara ett riktigt bra liveband. Efter konserten tittade jag lite på hur deras turné recenserats i media, och det gör mig riktigt irriterad. Här har vi en konsert som säljer slut på flera orter, en publik som sjunger med och två band som säljer skivor bra. Men kritikerna har hela tiden skrivit ner dessa två band som banala och idiotförklarar genom det deras publik. Det får mig att tänka också på deckargenren som inte anses ”fin”, eller andra böcker som säljer fantastiskt bra men som skrivs ner av recensenter. Nåja, det är kanske ett helt annat inlägg. Längst ner har jag lagt in två Youtubeklipp från Takida och Stiftelsen. Hela konserten från igår finns på Youtube 🙂

Men till böcker då. Igår läste jag ut Nötskal av Ian McEwan och påbörjade Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc som är boken vi ska läsa i bokcirkeln på jobbet. Får se om jag hinner klart innan torsdag när vi ska prata om boken. Huvudpersonerna är två renpoliser uppe i nordligaste Norge/Sverige.

Smakbiten kommer från sid 13fyrtiodagar

Det var den märkvärdigaste dagen på hela året, den som bar mänsklighetens alla förhoppningar. I morgon skulle solen återfödas. I fyrtio dagar nu hade kvinnorna och männen från vidda varit berövade den källan till liv och överlevt genom att ödmjuka själen. 
Klemet, som var polis och rationell, ja, rationell eftersom han var polis, såg i detta det oantastliga tecknet på en arvssynd. Varför skulle människor annars påtvingas ett sådant lidande? Fyrtio dagar utan att lämna någon skugga efter sig, reducerade till marknivån, som krälande insekter.

 

 

 

 

