hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi rör oss fortfarande 2013, nu har vi kommit fram till den 19 juli (enligt vårt utmärkta registreringsprogram 😉 ). Då var jag tydligen nere i bokhandeln Vängåvan och träffade Monika som jobbade där. Med mig hem fick jag en bok av henne som jag fick behålla – De gömda rummen av Care Santos. Så här beskrivs den:

Violeta Lax, konstintendent och barnbarn till den spanske konstnären Amadeo Lax, har ägnat sitt liv åt sin farfars konstnärskap. Det finns inget hon inte känner till om honom. När hon får veta att farfaderns stora hus i Barcelona ska bli ett museum tillägnat hans verk skyndar hon genast dit. En stor muralmålning behöver tillfälligt tas ner för att underlätta renoveringen och bakom den upptäcks en dörr utan handtag. Där innanför hittas en mumifierad katt och en död kvinna.

I chock reser Violeta vidare till Comosjön i Italien där hon stämt möte med en kvinna som säger sig ha något viktigt att berätta. När pusselbit läggs till pusselbit i farfaderns liv inser Violeta att hon i själva verket inte har haft någon aning om sin familjs sanna historia …

degomdarummen

Den här har hamnat i glömska i våra hyllor och varför kan jag inte förklara. De senaste spanska böckerna jag läst har inte fallit mig i smaken, och det gör att jag inte omedelbart tänkt att jag ska läsa flera spanska. Trots att det handlar om olika författare.

