Titel: delhisDelhis vackraste händer
Originaltitel: Delhis vackraste händer
Regissör: Hannes Holm
Manus: Mikael Bergstrand, Hannes Holm, Calle Marthin
Skådespelare: Björn Kjellman, Natasha Jayetileke, Joy Sengupta, Suhasini Mulay, Sachin Parikh m.fl.
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: Sverige
Genre: Drama, Komedi
Premiär i Sverige: 1 januari 2017
Utgiven i Sverige på DVD: –
Vi (makenoch jag) såg den på TV 1-15 januari 2017.

Från Moviezine: 52-årige Göran Borgs tillvaro är hopplös. Relationen till dottern är urusel, och exfrun kan han inte släppa. När det inte kan bli värre, får han sparken från sitt trista jobb. Då gör Göran något högst oväntat – han följer med på en resa till Indien. Det blir en resa i kulturkrockens och kärlekens tecken, på ett ställe väldigt olikt Göran Borgs älskade Malmö.

När jag såg att den här serien skulle komma bestämde jag mig för att äntligen göra slag i saken och läsa boken. Jag blev mycket positivt överraskad. Den blev utläst bara några dagar innan serien började så jag hade den minst sagt i färskt minne.

Eftersom jag blev så positivt överraskad över hur varm och kärleksfull boken var så var jag lite orolig över hur detta skulle framstå i TV-serien. Och mycket riktigt så nådde filmatiseringen inte ända fram. Den är på något sätt plattare på alla sätt och vis. Det är vackert filmat, och gudskelov slår det i alla fall inte över i buskis, men det blir inte mer än vacker yta utan djup.

Göran i boken är en speciell gubbe som man såsmåningom tar till sitt hjärta. Jag har svårt att göra detsamma med Björn Kjellmans version av Göran. Det blir liksom bara en butter svensk gubbe. Inte otrevlig men bara butter med ett och samma minspel. Men mest besviken är jag på Yogi. Skådespelaren är bra, men han är ju inte alls Yogi i boken!

I vanlig ordning har man förkortat ner och gjort om en del i relation till boken. Jag har viss förståelse för det, och i de flesta fall tycker jag att valen de gjort är OK. Utom när det kommer till historien om flickan från slummen. Där har de gjort om karaktären och ändrat hennes bidrag till berättelsen. Det blir helt obegripligt varför Göran tar sig an henne, det är nästan så man tycker det är lite suspekt.

Det är en OK TV-serie, i synnerhet om man inte läst boken, men det är heller ingen TV-serie jag kommer att minnas någon längre tid.

Omdöme: Svenskt om kulturkrockar i Indien.
Filmbetyg: 6,5

IMDB får hela serien 6,8 baserat på 106 betyg.

Bloggat om den har Bokföring enligt Monika

Recensioner finns på DN och SvD.

