ensmakebitSöndag på blogen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Den här veckan har det inte blivit så mycket läst (som vanligt?), det har varit mycket annat som krävt uppmärksamhet. Torsdag-fredag hade vi personaldagar och åkte till Stockholm på studiebesök. Efter avslutat besök så stannade jag några timmar extra. Som en händelse så hamnade jag både på SF-bokhandeln och Akademibokhandeln. Jag antar att det kan klassas som någon form av beroendebeteende, men ja, jag inhandlade några böcker. En av dem började jag läsa direkt (för Red China Blues passar inte i alla lägen): The Princess Diarist av Carrie Fisher. Jag brukar ju inte läsa biografier, det brukar inte alls locka, men dels så är jag intresserad av henne som person, och dels så är det ju ändå en koppling till Star Wars.

Smakbiten kommer från sid 34theprincessdiarist

The hairstyle that was chosen would impact how everyone – every filmgoing human – would envision me for the rest of my life. (And probably even beyond – it’s hard to imagine any TV obituary not using a photo of that cute little round-faced girl with goofy buns on either side of her inexperienced head.) My life had started, all right. Here I was crossing its threshold in a long white virginal robe with the hair of a seventeen-century Dutch school matron.

