helgfraganDags för helgfrågan inne hos MiaHur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite? Har ni någon favoritserie?

Mitt spontana svar är att jag läser i rätt ordning, för det är så jag vill göra. Men i verkligheten så har det hänt flera gånger att jag läst en bok ”mitt i” en serie och sen bestämmer mig för att därefter börja serien från början (exempel är Anna Janssons serie om Maria Wern, Jo Nesbøs serie om Harry Hole, Peter Robinsons serie om Alan Banks). Ibland läser jag en bok mitt i en serie och inser att jag inte är så intresserad av att börja från början (Fred Vargas, Karin Wahlberg, Unni Lindell osv).

Jag fick mig en tankeställare när jag pratade med Jørn Lier Horst på Svenska Deckarfestivalen. Jag berättade att jag inte läst på svenska (där översättningarna började ”mitt i” serien) utan läser serien från början på norska. Då grimaserade han och sa att serien alls inte är något bra i början, att han utvecklats och är mycket mer nöjd med senare böcker i serien. Det fick mig att tänka att det kanske är bättre att börja mitt i.

Mina favoritserier är flera: Harry Hole (Jo Nesbø), Samuel Bjørk (Holger Munch), Leo Junker (Christoffer Carlsson), Hammarbyserien (Carin Gerhardsen), Christer Wijk (Maria Lang), … ja, nu börjar jag inse att det här inte blir rättvist för i deckarvärlden där jag rör mig finns hur många som helst bra serier!

