Från förlagets hemsida:dehlisvackraste När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia som lämnade honom för åtta år, fyra månader och tre dagar sedan.
Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye man. När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till jobbet på informationsföretaget som gör gatukontorets hemsida undrar han om livet kan bli mycket värre.
Det kan det. Man kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.
Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad och indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år om han får säga det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi, där han bland annat träffar den vackra skönhetssalongsföreståndarinnan Preeti och blir blixtförälskad i henne. Det finns bara två problem:
1. Hon är gift.
2. Med en mäktig industrimagnat.

Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand kom ut 2011.Mikael Bergstrand är en svensk författare och journalist från Malmö. 2007–2011 bodde han i Indien. Delhis vackraste händer, som är hans femte bok, har sålts till ett tiotal länder och har nyligen filmatiserats.

Den här boken är makens och den har stått ett bra tag i hyllan, och han har läst och gillat den. Men jag har liksom inte lockats riktigt, tyckt att beskrivningen inte varit så tilltalande, och framsidan inte alls. Men så såg jag att den skulle komma som TV-serie, och då bestämde jag mig att ge boken en chans först.

Delhis vackraste händer är en mysig och humoristisk bok som genomsyras av kärlek och värme. Den är helt enkelt oväntat bra, och jag får stå med mina fördomar och skämmas. Jag var rädd för att det skulle bli skämt på bekostnad av de kulturella krockarna och lite buskis men författare tecknar det indiska samhället och mentaliteten med stor värme. Han lyckas hålla det utan lyteskomik. Språket flyter bra och det är en mycket lättläst bok (vilket jag behövde!).

Karaktärsbeskrivningarna är bra, och det går att hitta något gott i varje person. Nåja, Erik kanske är lite svårt… Jag tycker om Göran men allra mest är det Yogi som jag tar till mitt hjärta – maken till äkta och varm person får man leta efter.

Dottern hade uppfattat att jag gillade den här boken så till min födelsedag hade hon köpt del två i den här serien, Dimma över Darjeeling. Förhoppningsvis kommer jag att gilla den också. TV-serien har vi sett, men det får bli ett separat inlägg om den.

Omdöme: Varm och humoristisk skildring av Indien och kulturkrockar.
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Bokföring enligt Monika, Boklysten, Bokmalen, Lenas godsaker och Bokblomma

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Norstedts

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 31 december 2016.

