Titel: the100_dvdThe 100, säsong 1
Originaltitel: The 100, season 1
Skapare: Jason Rothenburg
Skådespelare: Eliza Taylor, Bob Morley, Marie Avgeropoulos, Isaiah Washington, Paige Turco m.fl.
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Science Fiction
Premiär i Sverige: ?
Utgiven i Sverige på DVD: 5 januari 2015
Vi (maken, sonen och jag) såg den på DVD 5-26 januari 2017.

Från CDON: 97 år efter det kärnvapenkrig som ledde till jordens undergång skickas 100 ungdomsbrottslingar från en av rymdstationerna tillbaka till planeten jorden med uppgiften att kontrollera om det går att leva där. Bland dem finns den självständige Clarke, äventyraren Finn och syskonen Bellamy och Octavia som nu alla måste lära sig att klara av oförutsägbara levnadsvilkor, osynliga rovdjur och varandra. Ett misslyckande innebär slutet för mänskligheten.

Den här serien började maken se efter att han läst böckerna. När jag hade läst första boken var jag intresserad av att prova serien också (jag hade redan sett piloten) och sonen ville också gärna se.

TV-serien sägs vara baserad på böckerna. Nu har jag alltså bara läst första boken (min recension finns här) men man kan väl minst sagt säga ”loosley based on”… Redan från början ändras en hel del, och nya karaktärer introduceras, medan några från boken inte alls finns med. Det stör mig i första avsnittet, och något i andra, men ganska snart så låter jag mig uppslukas av den här berättelsen istället.

Manusförfattarna (som är så många att det inte är någon idé att lista alla) har lyckats bygga upp en rätt fascinerande värld. Logisk är den inte, vilket blir tydligare ju längre serien går, men det går att överse med. Det är en snygg produktion, snyggt filmat och the 100s inledande upplevelse av den jordiska miljön med luft, vatten och växtlighet är tänkvärd.

I början av säsongen så tycker jag att karaktärerna är mer än lovligt stereotypiska men efterhand så tar det sig något, och jag kan ibland bli överraskad. Några av huvudrollsinnehavarna gör en bra insats, men bredden är inte så stor. En del av birollerna är svaga. Sen är jag inte så förtjust i Clarke – huruvida det är skådespelaren eller rollen ska jag låta vara osagt. Och så stör jag mig på att hon alltid visas i urringade tröjor.

Det fanns vissa kvällar som jag alls inte kände för att se ett avsnitt. Det finns en grundläggande obehag, en oberäknelighet, en känsla av att ingenting kommer att gå bra. Man ska heller inte fästa sig vid karaktärerna och deras personlighetsdrag. Brutaliteten är ibland så att jag nästan blundar. Ja, vissa avsnitt ger en väldigt stark obehagskänsla, och det är inte vad jag vill ha om jag ska slappna av framför TVn.

Vi har alla tre säsongerna hemma och när jag skriver den här recensionen har vi nästan hunnit halvvägs in i säsong 2.

Omdöme: Välgjord men obehaglig amerikansk science fiction
Filmbetyg: 6,0

IMDB får hela serien 7,8 baserat på 116 714 betyg.

