Det här är en recension av min 16-åriga dotter som läst boken Heat Wave av Richard Castle. För er som följer min blogg så vet ni att vi (hela familjen) ser serien Castle där huvudkaraktären är författaren Richard Castle. Som en ”spinoff” så finns böckerna som förekommer i serien utgivna – och dottern fick den här i julklapp.

heatwave

Mitt i en värmebölja faller en fastighets pamp, Matthew Starr, från sjätte våningen. Han dör. Mordutredaren Nikki Heat börjar genast nysta i fallet. Som om ett mord inte är nog så hittas yttligare ett lik.

Medan Nikki följer ledtrådarna dit de leder henne, så komplicerar Jameson Rook, en journalist som samlar information till en artikel, saker yttligare. Han kommer med vilda teorier, han följer inte order och han är irriterande charmig undertiden.

Kommer Nikki kunna hantera allt detta?

Heat wave är perfekt om man gillar Castle (serien). Referenserna är många…

Men även för den icke insatta, är det här en läsvärd bok. Den har ett livligt tempo, varierade karaktärer och bra beskrivningar. Språket är inte avancerat, men för mig var det en fördel då jag inte läser på engelska så ofta, (det bör nämnas att boken inte finns på svenska (än)).

Historien och interaktionerna mellan karaktärerna blir nog stundtals banala, men det tilltalar mig, mycket för att det påminner mig om serien.

Min favoritkaraktär är Raley. Han gör sitt arbete, även när det är tråkigt, han är aldrig i vägen (till skillnad från Rook) och han är lojal gemot sin partner Ochoa. Han är helt enkelt en trevlig kille.

Man märker fort att tempot är snabbt, replikerna rappa och handlingen ombyttlig. Även om historien på många plan är förutsägbar, så lyckas den fortfarande förvåna och förbluffa mig. Jag ser aldrig svängarna komma.

Boken är en deckare. en spännande, klichéartad, rolig deckare.

Jag rekomenderar den.

Betyg: 4 (av 5)

”Go ahead, read it.”

