A golden first place trophy with the word Best and colorful stars shooting out of it, symbolizing winning a competition or being declared to be top of your field, sport or class

Jag försöker sålla bland utmaningar så jag har inte tidigare hakat på Lyrans Bästautmaning. Men den här veckan kunde jag inte låta bli. Så här skriver Lyran: Jag har under de senaste veckorna plöjt den mkt populära norska ungdomsserien SKAM. Själv är jag inta alls odelat förtjust och vissa delar oroar mig rejält. Men inspiration till veckans tema fick jag. för jag har sett många bra TV-serier från Norden. Berätta om den allra bästa nordiska TV-serie du sett!

Det här är ju ett av mina favoritteman. Maken och jag delar en förkärlek för norska och danska TV-serier och jag har hur många favoriter som helst. SKAM är en av dem. Men nu tänker jag förstås inte ta den. Valet står mellan två serier och jag kan faktiskt inte låta bli att nämna bägge.

  • Mordkommissionen. En dansk serie från början av 2000-talet som i original heter Rejseholdet. Ohyggligt bra serie om en grupp poliser som reser runt i Danmark och assisterar den lokala polisen i svåra fall. Det här var den serie som fick mig att rejält fastna för danska serier och den är än i dag svårslagen.
  • Himmelblå. En norsk serie som hade premiär 2009 i Sverige. Inte det minsta åt deckarhållet utan en dramaserie som utspelar på Ylvingen på norska västkusten, dit Marit från Oslo flyttar med sina två barn och sin vän Kim. Maken och jag tyckte så mycket om första säsongen att vi vid ett besök i Norge samma sommar köpte säsong 2 och 3 och sträcksåg den.

I det är inlägget har jag listat fler norska och danska TV-serier.

