Från CDON:castle_sasong_5_6_disc Äntligen tillsammans! Efter fyra säsonger av växande spänningar mellan TVs mest dynamiska team finner Castle och Beckett till slut romantik i Castle säsong 5. Nu när de äntligen avslöjat sina känslor för varandra, kommer deras sammarbete att påverkas? Medan de försöker att hålla låg profil med deras relation, måste paret hitta Becketts mammas mördare, samt lösa flera besvärliga brott. Spänningen och passionen har aldrig varit hetare än nu, i den brillianta femte säsongen av ABCs Castle!

Castle, säsong 5, är en amerikansk TV-serie från 2012. I Sverige kom den ut på DVD i januari 2014. Vi (jag, maken, dottern och sonen) såg den 4 januari – 23 januari 2017.

Castle har blivit förstahandsvalet hemma hos oss när vi ska se på TV hela familjen. Det är den enda serien just nu som vi kan enas om. En normalkväll blir det ett avsnitt innan läggdags.

Jag har tidigare skrivit om säsong 1säsong 2säsong 3 och säsong 4 av serien, och egentligen är det inte så hemskt mycket att tillägga. Det här är en serie där man kör samma koncept säsong efter säsong även om karaktärerna och deras relationer utvecklas. Charmen är personerna, i synnerhet så gillar jag Castle och hans mamma. Dottern, Alexis, är inte fullt så närvarande i den här säsongen och det tycker jag är lite synd. Jag skulle också gärna se mer av Ryan och Esposito, i synnerhet skulle jag vilja se mer av deras liv utanför polisstationen. Gudskelov så är det en säsong som ovanligt lite handlar om Becketts mamma.

Humorn är kvar och jargongen, som tur är. Humor med värme. Det är en hel del antydningar kring sex som jag inte tänkt så mycket på, men som slår mig i ett av avsnitten som består av tillbakablickar. Om det inte hade varit så att Castle och Beckett redan från början flörtade hade det nog varit trakasserier. Men så har jag inte uppfattat det.

I mitt tycke är säsong 5 en av de svagare säsongerna och det beror på två saker. Dels att manusförfattarna verkar ha slut på idéer, det känns som de upprepar sig. Sen skulle jag gärna se att de någon gång överraskade tittarna med ett annat mönster på vem som är den skyldige. Det är alltid samma upplägg (och har ni inte sett serien så ska jag inte avslöja det). Ett avsnitt som sticker ut i mängden på ett positivt sätt är nr 19, The Life of Others, som är en uppenbar flört med Alfred Hitchcocks Fönstret mot gården. Överhuvudtaget är det många film/Tv-referenser och jag missar säkert hälften. I avsnitt 15 så tycker jag det på tok för likt Taken, men lyckligtvis så styrs det upp i avsnitt 16. Ett bottennapp bland avsnitten är nr 22, Still, som i stort består av tillbakablickar.

Dottern fick säsong 8 i julklapp av sin mormor (som också följer serien!), och då blev det en beställning av säsong 6 och 7 också. Men just nu gör vi en kort paus i tittandet, och försöker komma ikapp i andra serier.

Omdöme: Säsong 5 av en charmig och humoristisk deckarserie som går hem i vår familj.
Filmbetyg: 7,0

IMDB får hela serien betyg 8,2 baserat på 121 912 betyg.

Bloggat om säsong 5 har Bokföring enligt Monika.

