ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Den här veckan har jag varit upptagen flera kvällar, och när jag väl har gått och lagt mig så har jag inte orkat läsa mer än någon sida innan jag somnar. Det innebär att jag fortfarande håller på med boken jag började på förra söndagen, Before the Fall av Noah Hawley trots att den alls inte är tungläst. Så veckans smakbit får bli från boken jag pausade i, som jag väl borde ta upp igen: Kall, kall jord av Adrian McKinty. Det är ett recensionsexemplar som dök upp överraskande i slutet av förra året. Ja, jag ligger efter i läsningen och just nu går det generellt trögt, jag är helt enkelt för trött. Kall, kall jord är en deckare som utspelar sig på Irland på 80-talet.

Smakbiten är från sid 53kallkalljord

>>Det är faktiskt ingen skillnad alls mellan en genomsnittlig IRA-man och en genomsnittlig UVF-man. De är likadana allesammans: arbetarklass, fattig bakgrund, vanligen en alkoholiserad eller frånvarande far. Man ser det gång på gång. Identiskt lika psykosociala profiler, enda skillnaden är att den ene identifierar sig som protestant och den andre som katolik. Massor av dem kommer faktiskt från en blandad religiös bakgrund precis som Bobby Sands. Det är vanligtvis de som mest hårdnackat försöker visa sina religiösa meningsfränder vad de duger till. <<

