Från förlagets hemsida: lyckostarnasklubb Lotta, 39, är nyhetsredaktör på teve. Jenny, 30, jobbar som copywriter på reklambyrån Behappy. Bibi, 60, är marknadschef på bokförlaget Ramstedts. Alla tre har superkoll på jobbet, men de har inte lika bra koll på sin vikt.
Lotta, Jenny och Bibi blir medlemmar samtidigt på bantningssajten Smaldirekt.nu och får kontakt när de inser att de har en gemensam nämnare kärleken till ostbågar. Efter lite trevande chattande på nätet bestämmer de sig för att träffas och bildar Lyckostarnas klubb. Där stöttar de varandra inte bara till att gå ner i vikt. I takt med träffarna och tappade kilon vågar de också ta nya steg i livet. Till slut leder en träff med Lyckostarnas klubb till att en ostbåge åstadkommer den kanske mest oväntade förändringen i Lottas, Jennys och Bibis liv.

Lyckostarnas klubb av Elisabeth Andersson kom ut 2016. Elisabeth Andersson är en svensk författare och journalist som arbetar på Sydsvenskan. Hon debuterade med romanen På andra sidan Venus, första delen i en trilogi. Lyckostarnas klubb är hennes fjärde roman.

Det kom ett mejl om Lyckostarnas klubb från förlaget med rubriken ”Kan ostbågar förändra ditt liv?”. Eftersom jag är medelålders och har en ohälsosam förkärlek för ostbågar så lät det som en bok för mig, och förlaget var vänligt nog att skicka ett exemplar. I mitt Instagramflöde dök boken också upp, tydligen med ett medskick av ostbågar. Jag fick boken men ordnade förstås mina egna ostbågar.

Lyckostarnas klubb av Elisabeth Andersson är lättläst och välskriven svensk feelgood. Jag hade just avslutat läsningen av en tegelsten, och Lyckostarnas klubb visade sig vara precis vad jag behövde för att få lite läsflyt igen. Mycket hänger förstås på igenkänningsfaktorn. Även om ingen av de tre kvinnorna har liv som exakt liknar mitt, så får ändå boken många plus för att den så mjukt och fint beskriver många kvinnors vardag. Det är en varm beskrivning som passar för feelgood. Ett extra plus till att huvudpersonerna är tre kvinnor som inte är jätteunga. I många av resonemangen känner jag igen mig.

Feelgood ska ju utvecklas på ett visst sätt och det gjorde Lyckostarnas klubb, så ur den aspekten så var det som förväntat. Men utan att skriva alltför mycket om slutet så blev jag lite besviken på det. Missförstå mig rätt, det var egentligen inte något fel på slutet, men medan dessa tre kvinnors liv utvecklades på ett visst sätt, så satt jag kvar i soffan med samma liv och med samma dåliga samvete. Men det har mer med mig att göra än själva boken.

Jag är definitivt sugen på att läsa mer av Elisabeth Andersson men kan inte bestämma mig om jag ska läsa hennes trilogi eller helt enkelt invänta nya böcker av henne.

Omdöme: Lättläst och underhållande svensk feelgood.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Lexie läser,

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Bokfabriken

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar. Tack för det!
Utläst 12 januari 2016.

