hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i slutet av mars 2013 och fortfarande handlar det om utlottningen inne hos bloggen Books on my mind som jag skrev om här. Den ena boken jag vann skrev jag om förra veckan i Hett i hyllan. Den andra var ett signerat exemplar av Doktor Joseph av Andreas Roman. Jag vet inte varför den inte är läst (känns som om jag skriver så typ varje vecka…). Jag tror det kan vara alla referenser till övernaturliga fenomen i beskrivningen som ändå gjorde mig tveksam. Fast det borde jag ju vetat innan jag deltog i utlottningen…

När Joseph får sparken från sitt jobb som arbets- terapeut på Försäkringskassan, blir lämnad av fru och barn och polisanmäld av grannen, får han nog och går ner i sin källare där hans gamla vodoualtare står kvar sedan hans ungdomstid som lovande vodoupräst på Haiti.

Han förhäxar sin gamla arbetsplats och sin granne, och passar även på att välsigna dem som gjort honom gott. Men detta innebär att han öppnar en dörr som han stängt för många år sedan. Mörka krafter som letat efter Joseph ända sedan han flydde till Sverige får nu upp ett spår efter honom, och dras till Stockholm för att göra upp en gång för alla.

doktorjoseph

