Från förlagets hemsida:tonerinatten Ena stunden är Isabel en firad violinist i en omtalad symfoniorkester. Hon har en attraktiv make, två fina barn och en fantastisk våning mitt i London. I nästa stund har hon förlorat sin man och står ensam på ruinens brant. Mitt i hopplösheten ärver Isabel en herrgård på landet, och när grannen Matt erbjuder sig att ta hand om renoveringen tackar hon ja utan att tveka.
Men Isabels omstart i livet visar sig vara allt annat än okomplicerad. Grannen Matt har en hemlig agenda med renoveringen, och det har även hans fru Laura. Fastighetsmogulen Nicholas Trent ser den gamla herrgården som en väg tillbaka till rikedom, och den mystiske Byron, vems ärenden går han egentligen? När Isabel och hennes barn flyttar in i huset, kolliderar livet och drömmarna hos alla inblandade. Hur långt är man egentligen beredd att gå för att få sitt drömhem?

Toner i natten av Jojo Moyes kom ut i september 2016. I original heter den Night Music och kom ut 2009. Jojo Moyes är en brittisk författare som debuterade 2002 med Sheltering Rain. För den svenska publiken blev hon först uppmärksammad för Livet efter dig (Me Before You). Hon har gett ut tretton böcker varav Night Music är den sjätte.

Jojo Moyes är en av mina favoritförfattare och när det kommer en ny bok av henne åker den snabbt upp på önskelistan. Toner i natten fick jag av svärmor i julklapp 2016 och började läsa redan på julaftonskvällen.

Toner i natten är en välskriven feelgoodroman med en del djup och svärta. Jojo Moyes har en speciell ton i sina böcker, och kan det här med feelgood. Men till skillnad från de tidigare av hennes böcker som jag läst så tycker jag inte riktigt Toner i natten håller hela vägen, varken språkligt eller historiemässigt. Det märks att hon har utvecklats som författare och hittat ”sin” ton sedan hon skrev den här.

Karaktärerna i Toner i natten är intressanta, men tyvärr är det Isabel och Matt som jag har svårast att förstå mig på, och eftersom de är centrala i historien så får jag inte riktigt grepp om den. Det är som om det ligger ett stråk av obehaglighet under ytan, och det vill jag inte ha när jag läser feelgood.

Min kritik till trots så finns det en hel del jag gillar i boken. En del av bifigurerna, miljön och en del av sidospåren i historien. Det finns också mycket värme i relationerna, mycket mänsklig omtanke. Och även om det inte är Jojo Moyes allra bästa så är den fortfarande läsvärd.

Jag har faktiskt hennes första bok stående oläst i hyllan, och nu undrar jag om jag kanske ska ge mig på att läsa den. Om inte annat för att se om jag har rätt i min teori om att hon utvecklats som författare.

Omdöme: Lättläst och varm historia om kärlek, svek och missförstånd  med en svag obehaglig biton.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: Night Music
Förlag: Printz Publishing
Översättare: Helen Ljungmark.

Mitt exemplar var en julklapp från svärmor julen 2016.
Utläst 26 december 2016.

