toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: FREEBIE — your choice. I september 2015 när det här temat var aktuellt så listade jag tio norska böcker jag vill läsa. Nu gör jag det enkelt för mig och gör en sådan lista igen och den får vara en påminnelse till mig själv. Alla är faktiskt inte samma. Men några är det…

  1. Blod i dans av Gard Sveen. Den enda som inte står i hyllan, men som jag gärna skulle vilja införskaffa. Har läst de två första i serien.
  2. Hestekrefter av Lars Mytting. Står oläst i hyllan. Har läst en av honom tidigare.
  3. Felicia forsvant av Jørn Lier Horst. Står oläst i hyllan. Del två i en serie där jag läst del ett.
  4. Kureren av Kjell Ola Dahl. Står oläst i hyllan. Spontaninköp i somras, ingen författare jag läst tidigare.
  5. Av jord er du kommet av Chris Tvedt. Står i hyllan. Har läst en bok av honom tidigare.
  6. Våpenskjold av Thomas Enger. Står i hyllan. Del fyra om Henning Juul. Har läst de tre första.
  7. Tysteren av Jan-Erik Fjell. Står i hyllan och har gjort så länge. Nu kommer den ju på svenska, men jag vill läsa den på norska!
  8. Pappa er et postkort av Ida Løkås. Har läst en bok av henne, Det fine som flyter forbi, och det gav mersmak.
  9. Kongens nei av Alf R Jacobsen. Står i hyllan. Bygger på verkliga händelser och boken är nu filmatiserad.
  10. Steady av Jarle Sten Olsen. Står i hyllan. Har inte läst något av honom tidigare.
