Titel: rogueoneRogue One: A Star Wars Story
Originaltitel: Rogue One: A Star Wars Story
Regissör: Gareth Edwards
Manus: Chris Weitz (manus), Tony Gilroy (manus), John Knoll (historia), Gary Whitta (historia), George Lucas (baserat på karaktärer av)
Skådespelare: Felicity Jones, Mads Mikkelsen, Ben Mendelsohn, Alan Tudyk, Donnie Yen, Forest Whitaker, Diego Luna, Riz Ahmed m.fl.
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction
Premiär i Sverige på bio: 14 december 2016
Utgiven i Sverige på DVD: –
Vi (maken, sonen, dottern, min mamma och jag) såg den på bio 27 december 2016.

Från SF:s hemsida: I en tid fylld av konflikter slår sig en grupp osannolika hjältar sig samman för att genomföra ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödsstjärnan, Imperiets ultimata förstörelsevapen. Det här är en av de viktigaste händelserna i Star Wars historia och för samman vanliga människor, vilka valt att utföra extraordinära handlingar, och genom detta bli del i något som är större än de själva.

Jag tillhör inte den skaran som såg Star Warsfilmerna när de kom, men barnen var inte så gamla när Star Wars fick en nytändning, som började med Lego Star Wars. Sonen fick de sex första filmerna i julklapp och efter det vet jag inte hur många gånger vi sett dem. Många. Jag har också sett några enstaka avsnitt av den tecknade serien Star Wars: The Clone Wars som de andra sett betydligt fler av. Vi har också varit på en fascinerande Star Warsutställning i Örnsköldsvik med originaldelar från filminspelningarna. När Star Wars togs upp igen 2015 med Episode VII – The Force Awakens var det självklart att vi gick och såg filmen. Och lika självklart var det att den traditionen skulle fortsätta i julas. Så hela familjen, inklusive min mamma, gick på bio och såg Rogue One: A Star Wars Story.

Rogue One är till skillnad från The Force Awakens inte en del i serien, utan en fristående film. Den knyter dock an till de andra filmerna, genom att den utspelar sig i Star Warsvärlden mellan Episod 3 och Episod 4. För att få ut maximalt av filmen så krävs det att man har god koll på historien och karaktärerna. Nackdelen med att ha koll på historien är förstås att slutet inte blir det minsta överraskande.

Rogue One är en välgjord och snyggt filmad film. Tekniskt finns det inget att anmärka på. Skådespelarinsatserna får godkänt, men Mads Mikkelsen, som annars är en av mina favoriter, når inte riktigt ända fram. Jag och dottern upplevde det som att det fanns flera starka kvinnor, och att de får vara hjältar utan att vara beroende av männen, men jag har senare läst kritik av att det är få kvinnor i filmen. I början av filmen så upplevde jag den som rörig, det var svårt att få grepp om den. Sen tog den sig, även om historien i sin helhet är lite tunn att bygga en hel film på. Men dramatisk och sorglig är den så det förslår. Och jag är imponerad av att de lyckats få till den rätta Star Warskänslan även den här gången.

Omdöme: Star Wars är alltid Star Wars. Även den här gången.
Filmbetyg: 4+/5 enligt 2016s betygsskala

IMDB får filmen betyg 8,1 baserat på 218 222 betyg.
Filmtipset får filmen betyget 5 baserat på 1472 betyg.

Recensioner finns på Moviezine, SvD, Sydsvenskan, Aftonbladet och Expressen

