ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Idag är jag snurrig trött, efter att ha vaknat i ottan och sen skjutsat sonen till träning. Men jag hoppas verkligen jag orkar läsa. Efter att ha tillbringat vad som kändes oändligt många dagar på en tegelsten, så har jag nu i veckan snabbläst några kortare böcker. I går så började jag på en ny bok som kom i fredags från författaren: Välkommen till Himmelsta av Hanna Landahl. Den handlar om vad som händer i en liten ort på den svenska landsbygden när kommunen bestämmer sig för att ta emot tre ensamkommande flyktingbarn.

Smakbiten kommer från sid 19valkommentillhimmelsta

”Du vet att jag inte är rasist Tove, det är bara det att…”, brukade han förklara när de satt tillsammans och pratade om hur Sverige höll på att förstöras av de där jävla invandrarna. Tätt tillsammans brukade de sitta och prata om förfallet, hon och Nicke. Han med armen om hennes axlar. Hon med en hand på hans vältränade lår. Hon brukade älska att luta sitt huvud mot hans axel och låta sig översköljas av orden. De två mot världen. Mest var det han som pratade när det handlade om invandrarna. Och hon som lyssnade. Hon som hummade och nickade och tänkte att så kanske det var. Kanske var det ändå deras felt alltihop. Invandrarjävlarnas. Men hon var faktiskt inte övertygad.

