book birthdaySå här på helgen så har jag äntligen hittat ork för att summera resultatet av födelsedagstävlingen. Den var lite knepigare än en utlottning och jag vill rikta stort beröm till deltagarna C R M Nilsson, Pernilla J, Elin och Sanna A för ett imponerande resultat.

Här kommer frågorna och de rätta svaren:

  1. Hur många år sedan är det som jag gjorde mitt första inlägg på den här bloggen? Svar: Sex år sedan.
  2. På vilken ort bor jag? Svar: Sundsvall
  3. Vilket år av de jag bloggat läste jag flest böcker? Svar: 2013
  4. Nämn minst tre författare som jag träffat och pratat med. Svar: Här fanns det många att välja mellan, alla deltagare har hittat tre stycken.
  5. Vilka språk har jag läst böcker på och recenserat på bloggen? Svar: Svenska, engelska, norska och danska
  6. I vilken förening med litterär anknytning sitter jag i styrelsen? Svar: Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall
  7. Jag brukar då och då nämna en trilogi om en stad i Norden som en av de bästa jag läst. Vilken stad och vilken författare? Varför tycker jag speciellt mycket om att läsa om den staden? Svar: Det är en trilogi om Bergen av Gunnar Staalesen. Min pappa bodde där under mer än 20 år, och jag har tillbringat mycket tid i den staden under min uppväxt.
  8. Nämn någon ungdoms/barnbok som jag läste och tyckte om när jag var liten/ung. Svar: Här fanns många svar också, och alla svar som kom in var rätt. Lotta-böckerna och Anne på Grönkulla läste jag och gillade.
  9. Vilken författare äger jag flest böcker av? Svar: Det här var lite av en slamkrypare. I vårt registerprogram var när jag skrev frågan topp 3: John Grisham 31 böcker, Merri Vik 29 böcker och Peter Robinson 28 böcker. Men av böckerna av John Grisham så är tre stycken min makes, så 28 är mina. Dessutom (men det har jag inte bloggat om) så fick jag nyligen två böcker till som jag saknade i Lotta-serien, så nu har jag 31 stycken.
  10. Rekommendera en bok jag bör läsa 2017 som jag inte redan läst. Svar: Alla hade prickat in böcker jag inte läst 🙂

Vinnaren blir… tadada… C R M Nilsson som hade 9 rätt av 10 (och John Grisham var ju inget tokigt svar). Hon var först in med sina svar och hade också förklarat varför jag Staalesens trilogi så mycket. Mejla mig din adress så ska jag skicka de två böckerna.

Tack till er andra också – jag är som sagt var mäkta imponerad av er insats!

