Titel:kvinnan_p-_t-get Kvinnan på tåget
Originaltitel: The Girl on the Train
Regissör: Tate Taylor
Manus: Erin Cressida Wilson (manus), Paula Hawkins (bok)
Skådespelare: Emily Blunt, Haley Bennett, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans, Edgar Ramirez m.fl.
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Premiär i Sverige på bio: 9 november 2016
Utgiven i Sverige på DVD: –
Vi (jag och maken) såg den på bio 2 januari 2017

Från SF:s hemsida: Rachel är i sorg efter sin skilsmässa. Varje dag spenderar hon sin dagliga pendeltågsresa fantiserandes om det tillsynes perfekta paret som bor i ett hus som hennes tåg passerar varje dag. En morgon ser hon någonting chockerande hända utanför tågfönstret som kommer att förändra allt.

I början av 2015 så läste jag den nyutkomna boken The Girl on the Train av Paula Hawkins. Den var väldigt omskriven och hypad. Jag tyckte det var en bra thriller även om den inte var lika fantastisk som en del hade hävdat. Hela min recension finns här. När jag såg att den skulle bli film visste jag att jag ville se den, men det var nästsista dan den gick i Sundsvall som jag och maken kom iväg.

Filmen Kvinnan på tåget är en helt OK thriller med en hel del spänning. Hade jag inte läst boken så tror jag att jag skulle tyckt ännu mer om den, för mina största invändningar gäller skillanderna mellan bok och film. I boken så bygger spänningen mycket på att man inte vet vem Rachel är, och vilken relation hon har till de andra. I filmen tar det max tio minuter innan man vet exakt. Ändå så är det rätt svårt att förstå vilka de övriga personerna är och vilken relation de har till varandra, och jag upplever filmen som extremt rörig i början. Sen gör inte otydliga tidshopp det bättre.

Även om Rachel Blunt är en bra skådespelare så tar det mig en stor del av filmen innan jag börjar tro på hennes framställning som alkoholist. Det är något som skaver, det känns helt enkelt inte så mörkt som i boken. Möjligen gör den glassiga New York miljön som man förflyttat historien något till. Men när jag väl tror på henne så blir det starkt. Utöver dessa invändningar så gillar jag förstås att man i stort följer historien i boken.

I boken tyckte jag att spänningen var som störst i början, men i filmen är det tvärtom. Det är den andra halvan där tempot dras upp, efter att fredagkvällen ägt rum, och då är den bra. Flera av skådespelarna gör en bra insats om än inte lysande och det är bra filmat.

Omdöme: Helt OK thriller med spännande slut. Förmodligen mer spännande om man inte läst boken.
Filmbetyg: 6,5/10 (försöker mig på ny betygsskala… får se hur det går…)

IMDB får filmen betyg 6,2 baserat på 39 291 betyg.
Filmtipset får filmen betyget 4 baserat på 177 betyg.

Recensioner finns på Moviezine, SvD, Metro, SVT och DN

