Från Goodreads:the100 Ever since a devastating nuclear war, humanity has lived on spaceships far above Earth’s radioactive surface. Now, one hundred juvenile delinquents — considered expendable by society — are being sent on a dangerous mission: to recolonize the planet. It could be their second chance at life…or it could be a suicide mission.
CLARKE was arrested for treason, though she’s haunted by the memory of what she really did. WELLS, the chancellor’s son, came to Earth for the girl he loves — but will she ever forgive him? Reckless BELLAMY fought his way onto the transport pod to protect his sister, the other half of the only pair of siblings in the universe. And GLASS managed to escape back onto the ship, only to find that life there is just as dangerous as she feared it would be on Earth.
Confronted with a savage land and haunted by secrets from their pasts, the hundred must fight to survive. They were never meant to be heroes, but they may be mankind’s last hope.

The 100 av Kass Morgan kom ut 2013. Det är den första i en serie med samma namn. Kass Morgan är en amerikansk författare som läst litteratur vid Brown och Oxford – The 100 är hennes debut. TV-serien med samma namn är baserad på bokserien.

The 100 köpte maken alla tre delarna av i somras och läste, och den här hamnade i Makeutmaningen. Jag har sett de första avsnitten av serien samtidigt som maken började titta på den, men inte fortsatt.

The 100 är en lättläst och spännande ungdomsbok. Läsningen flyter bra, och även om det inte är något stort mästerverk så tycker jag den är klart läsvärd i genren. Eftersom jag hade sett de första avsnitten av serien så hade jag redan en bild av hur en del personer skulle se ut. Jag kunde också komma ihåg tillräckligt för att märka att det finns väsentliga skillnader i såväl handling som persongalleri mellan bok och filmatisering.

Persongalleriet är bra komponerat och jag gillar att det är olika POV. Mest gillar jag Glass och Clarke. Historien flyter på och det finns en hel del spännande moment. Det känns som om boken slutar mitt i en historia, med en verklig cliffhanger.

Jag kan tänka mig att läsa fler i den här serien om jag har lust med något lättläst och relativt spännande.

Omdöme: Lättläst dystopisk ungdomsroman om dolda agendor, vänskap och kärlek.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Boktycke och Boktimmen.

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Little Brown Books

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 20 november 2016.

