ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Trots att jag i morse publicerade ett inlägg så får det bli ett till nu när jag upptäckte att att En smakebit på søndag är igång igen. Det känns som om det var länge sen, och det är ett tydligt tecken på att snart är vardagen här med full kraft. I morgon närmare bestämt. Då är det jobb för oss vuxna och skola för dottern. På tisdag så börjar skolan för sonen också. Vi har haft ett långt och skönt jullov. Det var länge sedan jag hade ett så lugnt lov, vi har gjort ytterst lite annat än att slappa.

På ett lugnt lov borde man ju hinna läsa, och det har jag också. Flera böcker. Men vi har också sett mer på TV tillsammans, och även om det är en form av berättande så tar det tid. Veckans smakbit kommer från samma bok som innan jul. Jag började läsa den då, men insåg att jag inte skulle hinna den innan jul, så jag la den åt sidan för att njuta av andra böcker. Nu har jag plockat upp den igen. Det är en riktig tegelsten som ingår i Makeutmaningen: Slända i bärnsten av Diana Gabaldon, del 2 i Outlanderserien.

Innan smakbiten så vill jag tipsa om tävlingen med anledning av bloggens födelsedag. Ni hittar den här.

Smakbiten kommer från 382slandaibarnsten

Huruvida den var den sista av mina sinnen som fungerade vet jag inte, men jag kunde fortfarande höra saker. Och det var röster jag hörde. En del höga och upphetsade, andra som påbjöd lugn och stillhet, och alla talade franska. Det var ett enda ord jag kunde höra och förstå, mitt eget namn, som upprepades gång på gång men liksom långt bortifrån. ”Claire! Claire!”.

