hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i januari 2013. I januari så fyller jag år och en riktig födelsedag innebär förstås böcker. Oftast böcker från önskelistan. Högt på önskelistan 2013 stod Dagar i tystnadens historia av Merete Lindstrøm. Den hade fått Nordiska rådets litteraturpris 2012 och jag tyckte det lät som en bok för mig. Det tycker jag fortfarande, och det är helt obegripligt för mig varför jag inte läst den. Inte minst för att jag haft författaren uppsatt i Boktolvan mer än ett år…

Eva och Simon har ett långt äktenskap bakom sig med barn och barnbarn. Nu fylls deras liv av en tung tystnad som inte bara beror på Simons tilltagande demens. De har tigit förr, tillsammans, och om det allra viktigaste i livet. Simon om nazisternas förföljelse av hans familj, Eva om ett oönskat barn hon lämnade bort för adoption som ung. För en tid hjälper Marija, en lettisk kvinna, makarna att stå ut med tystnaden. När hon plötsligt försvinner måste de hjälpa sig själva.

dagaritystnadens

